Ik begrijp dat het internet een inbreuk is op de eerste lijn gasten,die tot voordat iedereen het internet ter beschikking had, automatisch behoorde tot de Touroperators.
Maar welkom in een veranderende wereld.
Mijn bedrijf is ook in 6 jaar totaal omgeslagen van een in de binnenstad gevestigde onderneming, omdat ik afhankelijk ben van binnenlopende klanten, naar binnenkort een vanuit huis opererende onderneming. In de tussentijd biedt het internet mij zakelijk nieuwe kansen door continue te anticiperen op de ontwikkelingen.
Dus met de wetenschap dat we met z'n allen wijzer zijn geworden door het internet, vraagt dat gelijktijdig om anticiperen van de betrokken partijen. Dus wordt de slag gemist bij de eerste aankomst dan is het wellicht handig om zelfs dat moment voor proberen te zijn… dus anticiperen, anticiperen, anticiperen op je product en de benadering van jouw potentiële markt.
De discussie voor wie de winst is van een verkochte reis is mijn inziens niet productief. Aan iedere reis wordt geld verdiend en daar is niets mis mee. De eerste touroperator die aan een reis niets verdient moet volgens mijn nog opgericht worden en dat geldt hetzelfde voor die kleine ondernemer die een reis verkoopt, Egyptisch of niet. Dus iedere partij die zich een sociaal beleid richting Egypte pretendeert, slaat in mijn ogen de plank finaal mis.
Uiteindelijk zal degene die in het zaken doen oprecht is en blijft en daarnaast werkelijk oog blijft houden voor de situatie in een toch derde wereldland en daar extra inspanning voor verricht om dat te verbeteren, de slag winnen bij die reizigers die daar uberhaubt in geïnteresseerd zijn. Tot die tijd is het over en weer bespreken op een Hurghada forum, over wat goed en beter is voor Egypte en de Egyptenaren, in mijn ogen zinloos….
LInda