De kleine lettertjes op de excursie papieren van één van de grote reisorganisaties:
“Eventueel in de welkomstenvelop bijgevoegde, of anders genoemde en/of lokaal te boeken excursies, producten, diensten of activiteiten worden buiten de invloedsfeer van ….. aangeboden. …. en/of haar vertegenwoordiger in het buitenland publiceert en bemiddeld slechts uit serviceoverwegingen. Plaatselijke agenten en/of lokale ondernemingen zijn aansprakelijk en verantwoordelijk voor de uitvoering of concrete levering van deze excursies/diensten/producten. etc.”
Andere reisorganisaties nemen op eenzelfde manier afstand van hun aansprakelijkheid. Ik zie dus niet helemaal waarom het anders ligt als er via een reisorganisatie geboekt is. Uiteindelijk moet je er gewoon persoonlijk voor zorgen dat je reisverzekering het dekt. Verder is het belangrijk dat je de excursies boekt bij bedrijven die serieus en veilig bezig zijn en dat zijn lang niet altijd de lokale aanbieders die door de grote reisorganisaties naar voren geschoven worden, in de meeste gevallen is dat simpelweg de aanbieder die de meeste commissie betaald, hierdoor verdiend de lokale aanbieder erg weinig aan de trip die hij uitvoert waardoor de kwaliteit in het geding komt.
Die bangpraterij van de grote reisorganisaties “Als je niet bij ons boekt ben je niet verzekerd” ben ik dus wel klaar mee. Ik heb nu al verscheidene malen van onze gasten gehoord die bij de welkomstmeeting waren dat we gewoon zwart gemaakt worden tijdens deze meetings. Dingen als “je bent niet verzekerd als je daar gaat duiken”, “ze hebben slechte boten”, “het is niet veilig”, “de staff werkt illegaal” passeert allemaal de revue, en waarom? Kennen we deze mensen, hebben ze slechte ervaringen opgedaan bij ons? Niets van dat alles, maar als deze toeristen naar ons toe gaan loopt de reisleider de commissie mis.
Begrijp me niet verkeerd, ook wij laten mensen een aansprakelijkheidsvrijwaring tekenen, maar we zijn er in elk geval duidelijk over zodat mensen begrijpen dat ze zelf verantwoordelijk zijn om een volledige verzekering af te sluiten. Weten mensen niet zeker of ze verzekerd zijn dan hebben we zelfs een lokale verzekering die we dan verplicht stellen.
KvdB Schreef:
——————————————————-
> Ik ben wel bekend met het Orange Cafe, dus daar
> hoeft mij niets over uitgelegt te worden.
>
> Uiteindelijk verzekerings technisch kan niemand
> helpen. Een reisverzekering gaat de gelopen schade
> namelijk altijd achterhalen bij de lokale
> reisagent. Wanneer er dus excursies worden geboekt
> buiten de reisorganisatie om kan dit uiteindelijk
> niet verhaald worden! Dus het is allemaal leuk en
> aardig dat er zoveel mensen zijn die uiteindelijk
> helpen en daar staan de Egyptenaren ook bekend om;
> ontzettend behulpzaam volk, maar uiteindelijk met
> de afhandeling in Nederland kunt u niet zonder de
> reisorganisatie! En ja, daar hebben wij en helaas
> ook ander reisorganisaties, vele ervaringen mee.