Situatie Hurghada 17 Augustus

• agnes

Ben wel benieuwd wie deze Kimmetje is en wat ze doet qua werk?

Of ben je soms Kim Bulletje?

• Sam

Wij gaan pas half september naar hurghada en hopen dan dat alles weer veilig is.

Hoe is de situatie nu in hurghada want we zijn inmiddels weer een aantal dagen verder en vraag mezelf af of er al weer meer rust is in het land.

Is er bijvoorbeeld nog voldoende eten en drinken in de resorts? ( en daar buiten natuurlijk voor de bevolking)

Kun je er op het moment nog gaan duiken en snorkelen of is dit ook niet veilig?

Dit is eigenlijk onze hoofdvraag omdat we hier voor gaan en zoals de rode zee is er maar 1 op de wereld.

Kortom hoe is de situatie nu en wie zou er gewoon lekker naar hurghada op vakantie gaan.

Groetjes Sam

• Peter Overeem

Ik kan niet overal steeds hetzelfde verhaal houden, ook al doe ik m'n best. Maar de meeste updates zet ik toch echt op de Facebook pagina van Voodoo Divers, daar kan je ook reacties voorbij zien komen van gasten die we nu aan boord hebben om te duiken of snorkelen (voor het geval dat ik weer te horen krijg dat ik als ondernemer een bevooroordeeld bericht zou schrijven).

https://www.facebook.com/voodoodivers

• Sam

Jammer maar ik maak geen gebruik van facebook.

Maar bedankt voor de snelle reactie.

Groetjes Sam

• Peter Overeem

OK Sam, dit heb ik net op Facebook geplaatst:

Hallo Allemaal,

Het is vreselijk te horen wat er allemaal gebeurt in de grote steden, Egypte is een prachtig land en wordt verscheurd door nu al 2 jaar ongeregeldheden en demonstraties. Het is natuurlijk Jammer te horen dat velen van jullie niet gaan komen, maar natuurlijk begrijpelijk. Op dit moment is er trouwens nog steeds geen negatief reisadvies voor de Rode Zee kust maar de reisorganisaties hebben er toch voor gekozen om vluchten te annuleren. Dit is een harde klap voor de hele toeristen sector hier.

Over Egypte in z’n geheel kan ik natuurlijk niets meer zeggen dan wat je in de media vindt, ik moet me beperken tot Hurghada.

Kijk altijd even bij de bron als je iets in het nieuws tegen komt. Als er een negatief reisadvies is voor een bepaald land of gebied staat dat duidelijk aangegeven.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/reisadviezen/egypte

“aangescherpt” is niet Negatief reisadvies.

Daardoor zou je zelfs je reisorganisatie aan de afspraak kunnen houden en ze dwingen het door jou geboekte pakket te leveren. De reisorganisaties zagen door het aangescherpte reisadvies hun vliegtuigen leeg stromen waardoor het nu economischer is om de gehele vlucht te annuleren. Het is nu dus in het belang van de reisorganisatie om jou te overtuigen dat er een officieel negatief reisadvies is zodat ze zich niet meer aan de afspraak met jou hoeven te houden. Hiervoor trekken ze alles uit de kast:

• Hurghada is niet veilig

• Je mag je Resort niet meer uit

• Egyptenaren gedragen zich agressief

• De boten hebben geen permissie om uit te varen

• Er zijn gevaarlijke demonstraties

Allemaal kolder!

Ook hebben de reisorganisaties nog niemand actief terug gehaald, de Nederlanders die hier zijn vliegen gewoon terug op de geplande vertrekdatum. Als er een Negatief reisadvies is brengt geen enkele reisorganisatie je nog naar Egypte, en staan ze in hun recht om dat niet meer te doen. Ook worden dan de toeristen die hier nog zijn actief gerepatrieerd. Voor zover ik weet kan je bij Sky Tours nog steeds boeken. Natuurlijk kan ik alleen maar een momentopname geven, maar ik weet uit het verleden (Revolutie 2011) dat er niets van de ongeregeldheden naar Hurghada is gekomen. Hurghada gaat leeg stromen, de Egyptenaren die hier werken worden allemaal naar huis gestuurd zonder salaris, sociale voorzieningen zijn er nauwelijks. Vooral voor de jongens die hier in de hotels werken of een shopje hebben komt dit vreselijk hard aan. Ze hebben vaak een hele familie te onderhouden.

Hopelijk komt er snel een einde aan deze situatie en mogen we jullie in de toekomst weer verwelkomen.

Groetjes vanuit een steeds rustiger Hurghada,

Peter

• Sam

Hoi Peter,

Bedankt voor het bericht als het aan ons ligt komen we zeker.

Groetjes Sam

• aart bos

is er ook een prikbord prijs net als de ako literatuur prijs.

als de criteria duidelijkheid en objectiviteit is mag die naar Peter.

onze gedeelde zorgen gaan uit naar al die mensen die hier brood verdienen om de familie te onderhouden en ja: voor onszelf is het ook beter als de mensen weer komen. logisch toch?

• Bianca en Harry

Hoi Peter,

Wat ik me afvraag:

Stel dat we onze reisorganisatie dwingen om het door ons geboekte pakket te leveren,wat gebeurd er dan als we in Hurghada aankomen en het personeel van het resort is weggestuurd?

Dan hebben we alsnog een probleem lijkt me :-)

• tinus

dag peter en aad,een paar opmerkingen. het mag dan volgens jou over het algemeen rustig zijn in hurghada en dat zal dan ook wel zo zijn. dat kan en wil ik niet beoordelen. ik ben daar “slechts” in de maanden januari t/m maart en dan nog overwegend in dahar en een week of 2 in luxor. en voor het laatst in 2013. maar er is tijdens een demonstratie in dahar wel 1 dode gevallen. laten we dat niet vergeten of onder het tapijt vegen.

over dat egyptenaren niet agressiever geworden zijn,kan ik wel wat zeggen. over het algemeen vind ik de egyptenaren rustige,aardige en vriendelijke mensen.dit in tegenstelling tot aardig wat nederlanders die dat niet vinden. zelfs bij degene die er al jaren min of meer permanent wonen. en ze hebben humor. wat ik wel sinds moebarak er niet meer is(tijdens moebaraks regeren kwam ik er ook al) en dan met name de verkopers van de winkeltjes en de taxichauffeurs agressiever zijn geworden m.b.t. tot het verkopen en overeenkomen van een prijs. ik vind het nog steeds een incident,maar merk wel en zeker voor mijn gevoel dat dat toeneemt.

en ik kan me dat ook wel weer voorstellen en begrijpen van die agressiviteit. het gaat slecht met de toeristen sector en waar juist de eerste en hardste klappen vallen,is juist bij die winkeltjes etc. daarin kan ik wat jullie daarover gezegd hebben m.b.t. families,die onderhouden moeten worden alleen maar beamen. ik heb het zelf vorig jaar meegemaakt dat een saoedi.waar ik wat contact meehad als eerste ontslagen werd.

laten we onze ogen niet sluiten voor de realiteiten,die overigens door ieder van ons weer anders worden waargenomen en worden verwerkt. ik groet jullie vanuit utrecht.

• Kimmetje

Voor een eerdere reactie; Nee ik ben niet Kim Bulletje. Ik ben Kimmetje voor de mensen die mij kennen ;)

De meeste Nederlandse reis organisaties hebben afgelopen zaterdag hun laatste aankomst (voorlopig) gehad, daarentegen gaat Sky Tours gewoon door met zijn aankomsten. Zolang er genoeg stoelen in het vliegtuig bezet zijn (Transavia) en er geen aangescherpt reisadvies komt vliegt Sky Tours gewoon op Hurghada/Sharm el Sheikh.

Er zullen resorts zijn die hun deuren zullen sluiten en die zullen dan ook uiteraards niet meer te boeken zijn via de website. Mocht er al een reis geboekt zijn naar een van deze resorts word er een anders hotel/resort aangeboden van dezelfde kwaliteit of beter.