Wil je naar Hurghada? Dat kan gewoon!

• joke

Air Berlin vliegt inmiddels ook niet meer tot 31 oktober a.s., kreeg net melding van duitse kennissen.

joke.

• Ivon

Het is niet een vakantie wat ik geboekt heb, maar mijn liefde woont er. En wij kijken er allebei erg naar uit om elkaar te zien.

Door de hele situatie in het land worden we er erg verdrietig van als deze geboekte vlucht ook niet door zou gaan. En daarom moet en zal ik er komen…

• JolandaH

Eigen risico wil zeggen dat je niet moet zeuren achteraf als bv restaurant of zwembad dicht is. De reisorganisatie kan niet instaan voor hetgeen t hotel zou moet bieden.

Natuurlijk halen ze je op als de pleuris in hurghada zou uitbreken. Ook als er wat met famillie gebeurt. Vraag maar na bij verzekering!

• tinus

met eigen risico bedoel ik niet zeuren over dat het restaurant dicht is of het zwembad. dat zijn futiliteiten en waar het niet om gaat. met eigen risico bedoel ik dat je met bijv. een negatief reisadvies naar egypte(hurghada) afreist met bijv. egyptair en waar op dat moment de noodtoestand heerst. of dan mijn geschetste situaties onder die verzekering vallen. ik denk dat het per verzekeringsmaatschappij en soort pakket nogal verschilt. bij mijn verzekering zal ik dat dan ter dege van te voren informeren.

mijn betoog(zie ook joke) komt eigenlijk neer op: bezint eer ge begint.

• Peter Overeem

Beste v.Tinus,

De Noodtoestand (State of emergengy) is niets nieuws voor Egypte, als je tussen 1981 en 2012 in Egypte bent geweest was er al die tijd al een noodtoestand van toepassing. Verder raadt ik niemand aan om hierheen te reizen terwijl er een negatief reisadvies wordt gegeven door BZ, ik snap zelf ook wel dat mensen dan zelf een deel van het risico op zich nemen wat nu door de reisverzekering gedekt wordt. Maar er is geen negatief reisadvies, en zinspelen op de mogelijkheid dat dat er wel zou kunnen komen (voor redenen die ik zo niet kan bedenken) is proberen in de toekomst te kijken, voor geen enkel vakantieland kan je de garantie geven dat het niet ergens in de toekomst een keer mis gaat. Als dat je insteek is kom je nooit meer uit Nederland weg.

Wikipedia link

Het enige verschil met de noodtoestand nu en die van iets meer dan een jaar geleden is dat het nu in het nieuws gemeld is. Dus zoals Tinus vraagt “Dekt de verzekering de kosten in een noodsituatie?” natuurlijk, of denk je dat al die Nederlanders die hier tussen 1981 en 2012 geweest zijn allemaal niet verzekerd waren?

Het is trouwens altijd een goed idee om je polisvoorwaarden aandachtig door te lezen, maar deze noodtoestand hoort geen invloed te hebben op de mate van verzekering.

En de “overheid die je veiligheid garandeerd” ga je nergens vinden hoor, of heb jij een persoonlijke brief van de regering van Gambia waarin ze dat garanderen? Verder begrijp ik ook jou opmerking “plotseling overlijden van een dierbare doordat ik op eigen risico ben gegaan” niet, ten eerste ga je niet op eigen risico en ten tweede overlijden dierbaren niet sneller van het feit dat je op eigen risico reist.

Groetjes uit een zonnig en rustig Hurghada,

Peter

• Peter Overeem

Hallo Joke,

Een avondklok is er nog nooit geweest in Hurghada en zal er voor zover ik weet ook nooit komen. Ik ben benieuwd wie jou Egyptische vrienden in Hurghada zijn want iedereen die ik ken (Egyptisch) wil toch wel heel graag het toerisme terug hebben zodat er weer wat brood op tafel komt. Ik kan me zijn reden om dat te zeggen dus moeilijk voorstellen, en om je nu meteen met de mattenklopper (Carpet-beater?) te geven lijkt me ook geen goed plan, voor je het weet staat er iets in het nieuws van een terreuraanslag in Hurghada.

PS voordeel van de rust hier, ik kan lekker veel op Startpagina reageren :-)

• tinus

dag peter,dank voor je reactie. hier is net de herfst begonnen met regen en een graad of 13. dan is hurghada een stuk aangenamer.

ik had het vooral over de situatie als er sprake is van een noodtoestand en een negatief reisadvies tegelijkertijd en je dan toch met bijv. egyptair naar hurghada gaat en daar zelfstandig accommodatie boekt of al hebt gehuurd.

die situatie bedoel ik dan ook met op eigen risico. of de reisverzekering dan alle situaties dekt,die in een “normale” politieke situatie ook kunnen voorkomen. dus ziekenhuisopname,plotseling terug moeten etc.

in een stabiele politieke situatie lijkt het mij dat je persoonlijke veiligheid beter geregeld en gegarandeerd is door de overheid op zich dan als dat niet het geval is.

the gambia is stabiel en egypte niet.

persoonlijk vind ik de situatie nu politiek gezien zorgelijker dan toen moebarak vertrok of misschien in bepaalde opzichten zelfs zorgelijker dan onder moebarak.

maar daar zou heel veel over gezegd en gediscussieerd kunnen worden en dat wordt gelukkig ook gedaan. hier in nederland,maar ongetwijfeld ook in egypte en dus ook in hurhada. groet tinus.

• harryd

Corendon vliegt niet naar Egypte tot 20 december 2013

Net uurtje geleden gehoord

• Henk (Safaga)

Dag,

Zou het niet wat verstandiger zijn om al je “zorgen” eerst eens bij de verzekeringsmaatschappijen neer te leggen en hun uitspraken hier te vermelden?

Vind je niet dat je op deze manier alleen maar nog meer verwarring creëert?

Peter heeft nu al verschillende keren een duidelijke uitleg gegeven en hoe huidige de situatie in Hurghada was en is, zoals ik die ook tijdens een aantal bezoeken de laatste weken heb ervaren.

Wat hij beschrijft en beschreef geldt ook voor Safaga waar ik nu al ruim 8 weken ben.

Ik heb me nog geen enkele keer onveilig gevoeld. Behalve een duik toen we werden “aangevallen” door een trekkersvis….

Vanaf mijn balkon heb ik uitzicht op het strand, naast mijn hotel, waar Egyptenaren zich zowel in zee als op het strand zich massaal prima vermaken. 's Avonds flaneren hele families tot laat in de nacht over de boulevard en komen er luidtoeterende bruidstoeten langs. In de diverse winkels waar ik vaak kom of bij de kapper wordt ik, net als in de afgelopen jaren op dezelfde manier behandeld.

Ik zie ook geen enkel probleem dat verzekeringen niet zouden uitbetalen als je hier door b.v een ongeluk in een ziekenhuis beland, of dat ze niet zouden betalen als je onverhoopt naar vroegtijdig je reis moet afbreken i.v.m het overlijden van naast familielid. Dat staat toch helemaal los van een mogelijk negatief reisadvies?

Een negatief reisadvies is heel wat anders dan een reis ontraden, zoals BuZa nog steeds doet!

Dat je maar beter niet in de buurt moet zijn als er rellen zijn is iedereen wel duidelijk.

Maar ik ben niet in Caïro of een van de andere hotspots.

Maar als jij ons aan andere informatie kunt helpen, en dan niet van (vaak gekleurde) berichten uit de pers of van vage telefoontjes van kennissen, maar van officiële instanties zoals BuZa of verzekeringsmaatschappijen, dan hoor ik dat graag.

Henk

• tinus

dag henk,ik zie geen aan tinus staan,maar ik ga er toch van uit dat je reactie voor mij bedoelt is. als dat niet zo is,dan hoor ik dat wel van je.

trouwens ik ben niet de enigste die hier zijn “zorgen” deelt. ook joke en anderen doen dat. en die zorgen strekken zich uit van : kun je überhaupt wel gaan?,de reisverzekering,de politieke situatie in egypte,het beleid van de nederlandse overheid daarin etc.

ik ben daar mee bezig,denk daar over na,stel mezelf daar vragen over en plaats af en toe een prikker of geef een reactie.

en dit vanuit mijn idee/gevoel dat ik graag in egypte kom en dat ook de komende jaren graag wil blijven doen.

het is geenzins mijn bedoeling om hier verwarring of anderzins te bewerkstelligen.

ik heb het al eens eerder gezegd dat de info. van mensen,die er wonen en/of werken nuttig kan zijn. zelfs de nederlandse overheid kan er zijn voordeel mee doen richting het maken van een reisadvies. dus peter,schrijf ook eens een brief aan timmermans en de touroperators.

met de egyptische overheid zijn zij het die het beleid bepalen. of je daar nu wel of niet mee eens of wel of niet leuk vindt.

zij creeren juist “verwarring” onder de egypte gangers.

en over gekleurde info: die is dat altijd. zowel van mij,jou of peter. dat maakt de startpagina juist zo aantrekkelijk.

ik moet er niet aan denken als er uitsluitend verhalen van mij over bijv. mohammed mounir zouden staan of van jou en peter over van: “kom nu maar,hier is het rustig”. groet tinus.