Wil je naar Hurghada? Dat kan gewoon!

• Peter Overeem

De normale reisorganisaties en vluchtmaatschappijen met bestemming Hurghada hebben grotendeels hun vluchtten tot midden Oktober afgezegd, hier is geen veiligheidsmotief voor, er is nog steeds GEEN negatief reisadvies, de motivatie is nu puur economisch, er gaan een aantal geruchten de ronde zoals, het is onveilig, je kunt je hotel niet uit, agressief gedrag naar toeristen, boten krijgen geen permissie om uit te varen, er zijn gevaarlijke demonstraties etc. Dit is allemaal kolder maar wordt gebruikt om jou te overtuigen dat je beter ergens anders heen kan gaan zodat de reisorganisatie niet met halfvolle vliegtuigen naar Hurghada hoeft. Vandaag heb ik nog een verhaal gehoord van iemand die hier nu is en die gewoon de reisorganisatie aan de afspraak heeft gehouden, de reisorganisatie heeft daardoor zijn reis toch moeten regelen via een andere vliegmaatschappij (EgyptAir). Let wel, je hebt een contract met de reisorganisatie, houdt dus voet bij stuk als ze proberen om je reis te annuleren, daar hebben ze pas het recht toe als jij het er mee eens bent.

Na vragen van Voodoo Divers bij Buitenlandse Zaken over het huidige reisadvies kregen we o.a. dit antwoord “Het is echter aan de reiziger(s) en reisorganisatie(s) zelf om te bepalen welke classificatie zij dusdanig beoordelen om hun voorgenomen reis al dan niet door te laten gaan. Kortom: Een negatief reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken bestaat niet ondanks dat die term door velen wel wordt gebruikt. Daarnaast hebben de reisadviezen van het ministerie van Buitenlandse Zaken geen enkel juridisch dwingend karakter.

Ik blijf van veel mensen horen dat ze wel willen komen maar niet meer kunnen, natuurlijk is Voodoo Divers en heel Hurghada er bij gebaat dat jullie gewoon weer hierheen komen en daarvoor heb ik een beetje onderzoek gedaan naar de mogelijkheden die er nog zijn. De beste mogelijkheden die er op dit moment zijn worden geboden door EgyptAir, je vliegt dan gewoon vanaf Amsterdam, met een korte tussenstop in Cairo. Ook kan je nog gewoon vliegen vanaf Dusseldorf als je daar dichter bij in de buurt zit.

Voordelen van EgyptAir.

De bagage wordt doorgelabeld naar Hurghada, dus die kun je daar van de band halen.

• Je komt in Caïro aan in terminal 3. Vanuit diezelfde terminal vertrekken ook de binnenlandse vluchten van EgyptAir.

• Je gaat al in Caïro door de douane, waar je voor de gewone prijs $ 15,00 je visum koopt (of de tegenwaarde in euro's)

• Je naast de 8 kg handbagage je 2x23 kg ruimbagage per persoon mee mag nemen.

• De maaltijden en dranken zijn bij de ticketprijs inbegrepen.

• EgyptAir vliegt elke dag vanuit Amsterdam naar Caïro en ben je dus niet afhankelijk van de grillen van BUZA, de touroperators én vliegmaatschappijen.

Maak je trouwens over de tussenstop in Cairo geen zorgen, op het vliegveld van Cairo is niets aan de hand, en je komt Terminal 3 niet eens uit, Terminal 3 is volledig voor reizigers via EgyptAir waardoor er geen transfers in Cairo noodzakelijk zijn. (PS bedankt Henk voor deze opsomming die ik van je gekopieerd heb)

Ook is het mogelijk om met KLM naar Cairo te vliegen en vervolgens een binnenlandse vlucht van Cairo naar Hurghada te nemen.

Als er maar genoeg mensen zijn die op deze manier toch hun reis naar Hurghada boeken zal je zien dat de vluchtmaatschappijen heel snel hun beleid om zullen gooien en weer charters naar Hurghada aan zullen bieden, want dan is het opeens weer in hun economisch belang om dat te doen. Op dit moment boeken de mensen vaak om naar een andere bestemming, hierdoor verliest de reisorganisatie dus geen inkomsten. Annuleer je de reis en boek je vervolgens zelf via EgyptAir dan doet het echt pijn bij de reisorganisatie en vluchtmaatschappij.

Hoe is de situatie in Hurghada op het moment? In het kort “erg rustig” er zijn nog wel wat toeristen, vooral Engelsen, Duitsers en Fransen (geen Russen!) maar dit zijn er niet veel meer, dit kan je natuurlijk als probleem zien, maar je kunt er ook je voordeel mee doen. Een plekje vinden op het strand is geen probleem, in de rij staan voor je eten is er niet meer bij en voor de duikers is het helemaal een feest, de riffen zijn grotendeels verlaten waardoor je een hele andere ervaring krijgt tijdens je duik. We komen onder water nauwelijks meer iemand tegen, en veel visleven komt weer terug door de rust. Gister was de “Red Sea Star” met een paar van onze gasten (en de staff die niets te doen heeft) op Gota Abu Ramada, dit is normaal één van de drukste riffen bij Hurghada, en we hadden welgeteld 2 andere boten met een paar duikers en snorkelaars.

Laat je dus niet je vakantie ontnemen, het is gewoon mogelijk om te komen.

Heeft dit je weer aan het denken gezet over toch een vakantie naar Hurghada, heb dan nog een dagje geduld, ik ben op dit moment in onderhandeling met het hotel om een hele scherpe prijs voor onze gasten te krijgen, Voodoo divers zal zelf ook een stuntprijs hanteren waardoor ik een aanbieding zal kunnen doen die je niet kan laten liggen.

Houdt Voodoo Facebook dus in de gaten, morgen meer!

Voodoo Facebook

• Ivon

Ik had eind augustus bij Transavia geboekt voor begin oktober. Nu keek ik toevallig afgelopen dinsdag op hun site, zie ik dat je geen vluchten meer kon boeken tot november. Wat nu met mijn geboekte vlucht ? Dus ik bel op naar Transavia, zeggen ze doodleuk dat mijn vlucht geannulleerd is. Bedankt voor het doorgeven Transavia.

Maar omdat ik toch echt naar Egypte moet, heb ik wat gegoogeld, en ben ik uitgekomen bij Thomas Cook Belgie.

Daar meteen naartoe gebeld, en zij vliegen gelukkig nog wel verzekerde de vrouw aan de telefoon me.

Nu heb ik dus geboekt voor begin oktober, en vlieg vanuit Brussel met Thomas Cook. Helemaal HAPPY!!

• Henk (Safaga)

Dag,

Ik wil je optimsme niet temperen.

Vrienden van mij dachten ook dat zij 28 september met Thomas Cook naar Egypte zouden vliegen.

Gisteren hadden ze de tickets ontvangen, vanmorgen kregen ze een telefoontje dat de reis niet doorging.

Henk

• Henk (Safaga)

Dag Peter,

Ik hoop voor jou dat je verhaal resultaat zal hebben.

Maar de reactie van Buza vind ik ronduit belachelijk.

Door hun warrige advies hebben de touroperators en vliegmaatschappijen besloten om geen risico te nemen, want zij draaien voor de kosten op als het inderdaad fout zou gaan. En nu, lees ik uit jouw bericht, schuiven ze hun verantwoordelijkheid af. Hoe laf kun je als overheid zijn.

Wat je beschrijft over de situatie in Hurghada geldt in ieder geval ook voor Safaga (m.u.v. de drukte bij de riffen, ook in goede tijden tref je bijna nooit meer dan 4 á 5 boten aan) waar ik nu al 8 weken ben.

Ik heb mijn retourticket voor 28 september inmiddels om kunnen boeken, in overleg met Transavia, naar Egyptair.

Heb gelijk een retourticket geboekt omdat ik eind oktober weer hier wil zijn.

Totale kosten EGP 3070, zo rond de 350 euro.

Een stuk goedkoper dan met Transavia en dan heb je nog de voordelen die ik in eerdere berichten meldde en die jij overnam.

Voor mij dus voorlopig geen vluchten meer met Nederlands/Duitse of Belgische luchtvaartmaatschappijen.

Henk

• Ivon

Ik hoop echt dat ze wel vliegen. De vrouw aan de telefoon verzekerde me dit in ieder geval wel. Ik ga pas 3 oktober, dus wie weet…

Anders vlieg ik ook met Egyptair, dat duurt dan misschien wat langer, maar dan kom ik er in ieder geval wel.

Ik MOET en ZAL er komen…

• Henk (Safaga)

Pff, De mevrouw aan de telefoon…..

Ik had een aantal weken geleden ook een mevrouw van Transavia aan de telefoon die me verzekerde dat ik op 28 september met hen terug zou vliegen naar Amsterdam…

Pas na een boze brief op Facebook, want hun onlineformulier werkt niet, werd duidelijk dat dat niet het geval zou zijn.

Toen werd ik opeens, in Egypte, opgebeld en werd de terugreis naar mijn tevredenheid binnen de kortste keren geregeld.

Aan die “mevrouwen aan de telefoon” hecht ik geen enkele waarde.

Ik hoop voor jou, de eigenaren van duikscholen, hotels, bars etc. en niet te vergeten voor de inwoners dat je reis doorgaat.

Henk

• Ivon

Ik begin er ook een hard hoofd in te krijgen, maar ik ga de komende dagen gewoon bellen, en dan kijk ik wel wat ze zeggen…

Anders heb ik 2x een vlucht betaald, waarvoor ik dan in totaal 6 weken moet wachten, maar ik heb wel in mijn achterhoofd dat ik nog altijd met Egyptair kan vliegen…

Ik zal er komen…

• harryd

Noodtoestand verlengd…..

En niemand in Hurghada E O kan mij of mijn gezin veiligheid garanderen

No Thanks…wacht nog wel even af

• tinus

hi,de noodtoestand met 2 maanden verlengd voor het hele land. over de avondklok is nog niets definitief bekend. het reisadvies is nog niet negatief,maar lees op de startpagina de hier en nu situatie.

als ik sommige reacties lees,dan krijg ik de indruk van: ik moet en zal er komen. ik kan me voorstellen en begrijpen dat je graag je geboekte vakantie “normaal” ziet doorgaan. ook zie ik de haken en ogen van het reisadvies van de nederlandse overheid en hoe de verschillende touroperators daar weer ieder op hun eigen wijze mee omgaan.

dat wekt verwarring,irritatie,niet begrijpen,boosheid en teleurstelling.

daar staat tegenover dat peter “praktische” oplossingen aanbiedt. of deze nu wel zo verstandig en handig zijn om op te volgen,weet ik niet zo 1,2,3. het mag in hurghada dan rustig zijn,maar stel dat er wat gebeurt met je,dekt de reisverzekering dan bijv. de terugvlucht in een noodtoestand situatie en gekomen met een vlucht met egyptair? en wat te denken van een eventuele ziekenhuisopname? ik heb toch ook wel wat het gevoelen van harry d. als de egyptische overheid mijn veiligheid niet wil/kan garanderen,wie dan wel?

mijn vragen en kanttekeningen zijn geenszins bedoelt om voorpret of uitzien naar een vakantie van deze of gene te ontnemen,maar ik moet er niet aan denken als ik daar zit onder een noodtoestand met wel of geen negatief reisadvies van de nederlandse overheid en ik kan niet meer terug als dat nodig of gewenst is. denk bijv. aan het plotseling overlijden van een dierbare doordat ik op eigen risico ben gegaan.

natuurlijk kom je altijd wel terug,maar het moet ook aardig,leuk en betaalbaar blijven.

tip: je kunt natuurlijk voor jezelf altijd een alternatief voor handen hebben of er een zoeken. zo heb ik voor egypte als alternatief: gran canaria(mijn oude overwintering plek),marokko en the gambia.

• joke

Avondklok blijft, maar niet in Hurghada.

Als wij niet zouden kunnen gaan….is dan jammer.

Stel…je gaat toch….en er gebeurt iets in Hurghada…..dan valt iedereen over buitenlandse zaken.

We hebben in juli al geboekt, wachten rustig af….gaat het niet door….pech… en wanneer we dan wel weer zouden kunnen boeken dan gaan we 3 weken i.p.v. 2.

Onze (egyptisch) kennissen in Hurghada raden het iedereen af om nu te komen, ondanks dat het er rustig is.

Hij zei tegen me toen ik hem belde om te vragen hoe het met hem en zijn familie ging en met Hurghada was “ je krijgt met de mattenklopper als je nu komt”.

Gaan graag naar Hurghada, maar als hij zegt niet komen: dan geloof ik hem.

Groetjes, joke.