Eerste keer naar Egypte

• edjuh

Goedemorgen, wij zijn een echtpaar van net over de 50, in goede gezondheid en gaan eind augustus voor de eerste keer naar Egypte. We maken eerst een cruise over de Nijl en gaan dan nog een weekje in een goed hotel in Hurghada doorbrengen.

Nu hebben we gisteren de benodigde injecties gehaald, en de doktersassistente heeft ons toch wel wat bezorgd gemaakt. Ze vertelde ons dat we absoluut niet in zoet water moeten gaan zwemmen (alleen het zwembad dus wel), geen kraanwater drinken, geen ijsklontjes in de drankjes laten doen, geen rauwkost en sla eten, erop letten dat gekochte flessen water nog gesealed zijn, geen ijsjes eten en meer van dit soort tips. Nu is mijn vraag dus: is het inderdaad zo erg gesteld met eten en drinken in Egypte? Ik neem toch aan dat ik op een toeristenboot en in een sjiek hotel vol toeristen mij toch geen zorgen hoef te maken over wat ik binnen krijg? Natuurlijk weet ik dat als ik een stad of dorp in ga, dat ik dan op moet letten op alle boven genoemde zaken, maar op een cruiseschip en hotel ook al?

• anneke 1

onzin, in de hotels kun je gewoon rauwkost en ijsblokjes nemen.

Ben er nog nooit ziek van geweest, ook ijsjes kun je eten,wordt allemaal

van fleswater gemaakt.

veel plezier en geniet ervan.

gr.anneke

• agnes

Sorry Anneke, maar ben het niet helemaal eens met wat je schrijft.

Nu is de één er vatbaarder voor dan de ander maar toch moet je wel een beetje opletten met wat je eet en drinkt.

Ik ben al 8x geweest en heb tot nu toe nog nooit last gehad van de vloek, maar ik kijk dan ook wel uit met wat ik drink en eet.

In veel rauwkorst/salades wat aangemaakt is kan veel olie zitten, dus hierbij een beetje uitkijken.

Ook met drinken uitkijken, niet te koud en te vlug achter elkaar. Geld ook voor ijs. Zelf vermijd ik de ijsklontjes altijd.

Neem bij het warme eten iedere keer na een paar happen een stukje brood, dit neemt de olie op.

Af en toe een glas cola, niet te koud, schijnt ook goed te zijn.

Gebruik bij het tanden poetsen altijd flessen water.

Ook al zit je in een 5 sterren hotel dan nog is het altijd opletten geblazen. Zie soms revieuws waarbij het in een 4 sterren hotel beter is dan bij een 5x. Dat wil niet altijd zeggen dat je dan niks gebeuren kan.

Fijne vakantie.

Groetjes Agnes.

• joke

Inderdaad, zelfs in een 5***** Hotel kun je ziek worden, weet er alles van ! (van Sunrise-keten)

De eerste keer (2-de dag al !!!!) stukje kip gegeten…… wat me eigenlijk al niet aanstond……. ja wel hoor RAAK !!!

Met meegenomen tablet van de huisarts, was ik er zo weer beter, 2 dagen brood en water/thee en toen weer avondeten……. nog geen uur later…… je hoeft echt geen 3x te raden.

Na de overkant apotheek tabletten gehaald (de huisarts was zo zeikerig dat ik er maar 1 mee kreeg omdat die volgens haar zeker goed was voor de hele vakantie…..mooi niet dus), helaas… tabletten kon ik niet tegen……(was van het zelfde merk als van de huisarts, maar met egyptsche vulmiddel…) resultaat overgeven en de rest er gelijktijdig ook nog bij binnen 15 minuten na innemen tabletten !!!!

Arme echtgenoot….. kon alles opruimen, zelfs de wastafel was verstopt…..(dat laat je de kamerjongen niet opruimen)

Weer 2 dagen brood…..om kort te gaan…… 5x was het raak in 14 dagen tijd ……. alleen brood eten gaf geen problemen…… maar de hele vakantie op water/thee en brood is ook niet alles……ook nog in totaal 7 dagen op m'n bed gelegen in onze kamer….. leuk hoor, dát had ik ook niet verwacht in een 5***** Hotel.

Personeel was erg vriendelijk, verwende mijn man met flesjes bier en een fles rum, voor mij: fruit en thee en droge broodjes……

Helaas is gebleken dat ik dus niet tegen de egyptische medicijnen kan voor/tegen de floek van de farao's kan (ook antinal niet) en sinds vorige week ook dat ik ook al niet tegen (nederlandse) anti-biothica kan…..ook allergie voor penicilline en nsaid's…..(m'n medisch paspoort raakt aardig vol met wát ik niet mag) en daarbij ook nog een allergie voor wespen……

Maar desondanks ga ik toch naar Hurghada, eet in de vakantie altijd 2x bij een egyptische familie thuis én ook de vis gebakken van de soekh……. geen last !!!! (tenminste van die ene visboer weet ik zeker dat het goed is) eet veel koekjes bij een andere egyptsche familie op bezoek waren……, drink wel altijd warme thee en geen koude thee.

Ook in ons “eigen” Hotel waar we al 5x komen geen last, ik kom in de keuken……en weet dat het er heel erg schoon is, 2x per dag wordt de hele keuken inc. vloeren, tegels, koelkasten enz schoongemaakt en avonds na het diner komt er een hele ploeg dames die alles nogmaals schoonmaken met soda, sop en heel heet water !

Koude thee kan ook oorzaak zijn van diaree….. van de 6 personen waar wij in 2007 mee op vakantie waren was ik de enigste die hete thee dronk……de rest koude……..en die kregen “het” ook.

Ook in Dahar in/bij een eethuisje drink ik altijd hete thee op het terras, zo ook bij onze kennissen in hun winkeltje én ik weet waar hij die koopt, dus daar durven we ook rustig wat te bestellen !

In Arabella waar we vorig jaar waren geen problemen gehad met het eten….

Roomijsjes…. alleen verpakt !!!of zoals ze in veel hotels hebben: ijs van Movenpack, maar ook geen verpakte waterijsjes….. die zijn ook van water gemaakt

Een goed middeltje = voor het eten een klein glaasje ouzo met sap van een klein groen limoentje erin……kun je ook na het eten nemen als je maag wat vol aan voelt…… werkt beter dan een Rennie…..

en zoals Agnes schrijft: tandenpoetsen en spoelen met flessenwater: maak ook je (zonne)-bril schoon met flessenwater…… dit vanwege beschadigingen van de glazen…… zit namelijk zand in het kraanwater….ook niet eerst met van die (natte) reinigingsdoekjes…..er is nu eenmaal veel zand/stof in de lucht….ook in luxor en cairo…..

O ja voor ik het vergeet: ga niet met je handen e.d. in het water van de Nijl……hoe verleidelijk ook….. doe het echt niet er zit namelijk een bacterie in, een beestje zo klein dat je die niet kunt zien, die dringt je huid binnen en “eet” je van binnen op ! Er is daar geen medicijn voor…….

Wens je een hele fijne vakantie toe; geniet van alles wat Egypte je te bieden heeft én je laat zien !

Joke

• steven

Edjuh, voordat je je reis gaat annuleren…….het gaat ook heel vaak goed(:P)

Pas op met te koud drinken en ijs ivm de grote temperatuurs verschillen voor je darmen. Geldt voor ieder warm land.

Steven

• aart bos

wat een verhalen! ( van lief-bezorgde-en-altijd-informatieve-dames-uit-groesbeek-en-ulft )

valt allemaal best mee hoor.

je overbrugt een enorm verschil in temperatuur, mag je lichaam even in de war zijn?

los je dat op met veels te koud drinken? nee dus! ( dit is de grootste reden voor maag en darm problemen ) let je altijd op met wat je eet en waar dan ook? ja!

boek een goed schip voor de nijlcruise en een goed/behoorlijk hotel in hurghada, let een beetje op met wat je eet en drinkt en het zal goedkomen!!

ga genieten van al die mooie dingen die ze duizenden jaren geleden speciaal voor jullie hebben gebouwd en kom daarna een weekie bijkomen in het heerlijke hurghada.

verder praktische vragen en nuttige tips? kom ze maar stellen/halen op ons terras: ik maak, met plezier, tijd voor je…

ps: zo'n aardige, bezorgde arts gaat geheel conform de “boekjes”!

• anneke 1

wat overdreven!!!!!

zo maak je de mensen gewoon bang.

Zelf heb ik een heel gevoelige maag, maar echt nooit last gehad.

Zeker 16x ook in turkye geweest,kun je met elkaar vergelijken.

Overal gewoon mijn tanden met kraanwater gepoetst

geen problemen.

Dus ga maar gewoon van je vakantie genieten.

• anneke 1

wat overdreven!!!!!

zo maak je de mensen gewoon bang.

Zelf heb ik een heel gevoelige maag, maar echt nooit last gehad.

Zeker 16x ook in turkye geweest,kun je met elkaar vergelijken.

Overal gewoon mijn tanden met kraanwater gepoetst

geen problemen.

Dus ga maar gewoon van je vakantie genieten.:)

• edjuh

Allemaal bedankt voor jullie reakties en adviezen. Het is ook niet zo dat wij beiden een zwakke maag hebben of zo, maar het is goed om toch een beetje voorbereid te zijn op wat kan komen, het is per slot van rekening onze eerste keer in zo'n warm land. We komen al jaren in Griekenland en hebben daar ook nooit problemen en/of ziektes meegemaakt.

En annuleren? Nooit of te nimmer, we verheugen ons enorm op dit nieuwe avontuur! Maar het kan natuurlijk altijd wel tegenvallen en in dat geval zeggen we “eens, maar nooit weer”. We laten het gewoon op ons af komen, en met jullie tips komen we onze vakantie vast wel door.

Aart, wat voor een terras heb jij, en waar? Kunnen we misschien eens langs komen voor een bakkie.

• steven

Aart en Marianne zijn van het Orange Café Hurghada, je vindt ze aan Village Road, tegenover Hotel Royal Palace.

Ga er zeker heen, in het begin van je week, dan heb je nog iets aan de vele gratis tips van Aart!