Beste Cor, persoonlijk hecht ik waarde aan eerlijke en realistische inbreng boven positieve inbreng. Maar ik heb dan ook geen belang bij toeristenwerving. Ook niet bij het geven van minder leuke info trouwens.
Wat de quad safari betreft, deze heb ik zelf ook gedaan, samen met mijn zoon die destijds 15 was. Is wel een tijdje geleden, maar zoals ik heb gehoord van anderen met recentere ervaring lijkt er niet op dat de omstandigheden en veiligheidseisen verbeterd zijn.
Toen kon dus iedereen wie het maar wou op de quad stappen, er werden totaal geen eisen gesteld aan leeftijd, ervaring en over veiligheid en beschermende kleding (helm!) werd helemaal niet gesproken. Het enige wat aangeraden werd was een sjaal voor je gezicht voor het stof.
Ik blijf erbij dat het gevaarlijk is, -zeker voor kinderen- en die valpartijen heb ik wel degelijk met eigen ogen gezien. Herhaaldelijk zelfs, niet alleen toen we zelf meededen maar ook de dagen daarna in het hotel bij mensen die terugkwamen van deze fantastische excursie. Die konden ook meteen onder behandeling bij een arts voor de vreselijke schaaf- en andere wonden en tetanus injectie.
De bodem van de woestijd bestaat echt niet alleen uit zand en stof waarin je zacht terrecht komt; integendeel, het gaat hier om keien, rotsen en grind met vele kuilen en gaten ertussen. Niet echt lekker om daar met een vaartje van 60 km per uur met je blote knietjes en ellebogen over te schuren! Als je dit wilt in de vakantie voor je kind: vooral doen. Maar een beetje verantwoordelijke ouder is toch wel wat zuiniger op z'n kind lijkt me zo.
En je kunt het zeker niet zo gevaarlijk (of veilig) maken als je zelf wilt: je moet gewoon mee met de groep, die dus op een gegeven moment een behoorlijke snelheid haalt. En de vraag is of er ook maar één helm beschikbaar is, andere bescherming iig niet.
Mijn zoon vond het idd een hele leuke middag, maar na het zien van al die schuif- en valpartijen met bloederige gevolgen kreeg zelfs hij zijn bedenkingen.
Daarom zeg ik: zeker voor kleine(re) kinderen: onverantwoordelijk.
Dan ben ik toch liever een watje………