Fooi

• annamaria

Toen ik jaren geleden voor het eerst vakantie vierde in Hurghada liet ik euro munten achter als fooi.

Wat ik me toen niet realiseerde was dat ik iemand nog blijer kon maken door egyptische ponden te geven.

Op deze manier kan degene het geld direct gebruiken (wat in deze financieel zware tijd heel welkom is.)

Zo voorkom je dat iemand eerst voldoende muntgeld bij elkaar moet sparen om deze vervolgens om te kunnen wisselen naar papiergeld.

Hiervoor word ik als toerist benaderd en soms ook misleid ( de 1 euro munten en de 1 egyp pond munten lijken veel op elkaar..)

Het papiergeld moet vervolgens ergens omgewisseld (bij de bank of op de ‘zwarte markt’)

misschien een overweging waard,

hartelijke groet

Annamaria

Fijne jaarwisseling voor iedereen en een goed en gezond 2014!

• jopie

eens wij geven altijd ponden als fooi

fijne jaarwisseling iedereen

• simone de vries

In turkije waren ze ok zo .stonden met een hand vol muntjes en vroegen om papier geld. Neem je idee over en geef ze pomden

groetjs simone

• Huub

Tip: als je fooi wilt geven, geef het dan direct aan degene die het toekomt in de hand en zodanig dat de andere dit niet zien, anders moeten ze het delen met de anderen.

Als je fooi wilt geven aan degene wat je kamer doet leg dit niet op het bed, maar geef dit rechtstreeks aan hem, anders komt het niet altijd op de goede plaats terecht.

Huub.

• Lidwien61

Hoi,

Ik geef wel altijd euromunten, maar ik neem ook heel veel vijf en tien euro briefgeld mee. Dit wissel ik dan weer aan het eind vd vakantie bij de jongens op het resort. Hier in Ned. zijn de winkelieren er maar wat blij mee, als ik weer met mijn zakkenvol met munten aan kom.

Gr Lidwien

• aart bos

geef aub egyptisch. van de jonge jongens gaat het hele salaris naar de familie en is de fooi dus het enige wat de mannen hebben. daar roken ze van, kopen telefoontegoed en vaak gaat de rest op aan wat lekkers te eten.

en ze hebben een bar slecht jaar achter de rug, dus wees ruimhartig en genereus ( wat hep de nederlandse taal toch mooie woorden )

• simone de vries

Ben het met je eens hoor Aart. Voor ons (die op vakantie zijn) is een euro niets (nou ja wel iets,maar hier kan je er nog geen kop koffie of een pilsje voor kopen in de kroeg)en daar is een euro een hoop geld.Door ziekte van mijn man zijn wij 2 jaar geleden pas voor het eerst op vakantie naar het buitenland gegaan. Turkije . Heb nooit het onderste uit de kan willen hebben. Afdingen lukte me gewoon niet goed. Heb toen maar gedacht, wat heb ik over voor dat shirt????? 10 euro????? Goed ga afdingen tot wat IK er voor over heb. Mocht het teveel zijn,nou jammer dan heeft de verkoper een goede dag.De schoonmaaksters die arme meiden waren uitgeput door de hitte,wij zijn op vakantie dus mijn bed hoeft echt niet elke dag mooi opgemaakt te worden en de wastafel maak ik thuis ook niet iedere dag schoon,dus als ze kwamen kreeg ze bij ons een glas fris een stoel een sigaretje en fooi.Het kleingeld kwam ze ook bij ons wisselen voor papier geld. Wij kunnen elk jaar op vakantie,zij moeten van hun zuur verdiende geld een familie onderhouden. Voor mijn vakantie calculeer ik gewoon een bedrag in voor fooien.

Dus mensen bedenk wat je hier kwijt bent voor een vakantie (en geloof me das duur) en wat je daar kwijt bent en geef wat extra's en ding niet af tot het uiterste. Eigenlijk moet je trots op jezelf zijn als je iets hebt gekocht voor een beetje normale prijs i.p.v. voor een prijs die onder de maatstaven ligt.

Gelukkig en goed nieuwjaar en veel Vakantiepret

groetjes Simone

• JolandaH

Wij nemen Amerikaanse 1 dollar biljetten mee, dat kunnen we hier al inslaan en is niet zo zwaar. De gedachte erachter is ook dat t papier geld is en dus wel direct inwisselbaar voor ze.

Of vergissen we ons daarmee?

• aart bos

Brilliant idee! Dollarbiljetten kunnen ze omwisselen.

Voor de zoveelste keer in me leven: simpelheid rules !

• JolandaH

Hoi Aart,

ik kan geen egyptische ponden hier in nederland al inkopen.

Wij komen de eerste dagen niet van een ressort af en komen dan niet bij een bank,

Bij de balie van het hotel is het me nog nooit gelukt om geld te wisselen,

het personeel zelf heeft alleen maar euro,s (en dan wissel ik trouwens euro's voor euro's, dat schiet ook niet op

plus ik moet evengoed hier naar de bank om kleine coupures om te kunnen wisselen te halen, dus vandaar die gedachte om dan gelijk dollars te halen.

Ik zelf vind Amerikaanse dollars wat vreemd, maar volgens mijn man zou dat fijner zijn voor ze. Dus vandaar mn vraag. Of maakt t in dat geval niet uit: euro's of dollars?