Egyptisch eten.

• tinus

Dag,ik weet nog goed dat ik voor de eerste keer Egyptisch heb gegeten. En dan niet hier in Utrecht,maar meteen in Egypte zelf. Ik logeerde toen met mijn reisgenote in hotel Sea Garden op de rand van Sakalla en Dahar min of meer. Het moet zon jaar of 8 geleden zijn. Ochtends haalde ik een ticket bij de receptie en ging dan naar het strand wat bij het hotel hoorde. Daarnaast zat een disco,maar die is al weer een paar jaar verhuisd naar ergens in de nieuwe haven.

Op een keer kwam ik terug van het toilet bij het standtentje waar je eenvoudig kon eten en wat drinken. En wie zat er met een college op een kistje te eten. Mijn Tutti,althans dat was haar bijnaam. Een alleraardigste vrouw van rond de 40,gescheiden met 2 kinderen. Af en toe maakte ik een praatje met haar in het Engels als ze de drankjes rond bracht. Zo ook nu zei ik haar gedag en ze bood me wat te eten aan. Een kommetje met wat bonen erin,maar ook met wat groente. Het leken bruine bonen of kapucijners.

Ik proefde wat met een theelepeltje en zei tegen haar:Goh,dat is lekker. Qua smaak had het wat weg van chil con carne. Ze vertelde dat veel Egyyptenaren dit als ontbijt of als eten in de loop van de ochtend namen. Vooral de mensen die niks of weinig geld hebben. Het is voedzaam en goedkoop. Foul heette het. Je kunt het ook in buurtrestaurantjes eten. Als je niet op die naam kunt komen maar zegt: food for thé animals begrijpen ze in het restaurant ook wel wat je bedoelt.

Dus als je een keer niet in je hotel of resort wil eten of bij Mac Donalds stap dan zon restaurantje binnen. Het kan zijn dat je enige tijd moet wachten,maar als je dan een paar van die verschillende gerechten neemt,dan geniet je. Lekker,voedzaam en niet duur. Bovendien,als je er open voor staat,heb je tijdens je eten een halve familie om je heen. Foul heet het. Insjallah en groet Tinus.

• Stichting Saida

Koshari

En als je na de fool van Tinus weer iets Egyptisch wil proberen, probeer dan eens een portie Koshari.

Zo op het oog ziet het er niet uit, eigenlijk net als de heerlijke fool van Tinus… maar lekker dat het is!

Koshari bestaat uit:

Macaroni, Egyptisch rijst, linzen en lekker door gebakken uien. Over het mengelmoesje wordt een tomatensaus (twee soorten, de ene enigszins zuur en de andere heet). Meng het bakje met Koshari flink door elkaar en smullen maar. Op sherry-street in Hurghada zit aan de rechterkant, als je van Sharaton road afkomt halverwege de straat een speciaal zaakje waar ze alleen maar Koshari maken en verkopen (in take-away bakjes).

Als je daar dan loopt, stap dan links van het Koshari-zaakje de puddingzaak binnen en bestel daar een echt Egyptische toetje, Ohm Ali.

Veel eetplezier in Hurghada en geniet van al het mooie en lekkere van Egypte!

Veel liefs Linda

• kicksr

Dit vind ik nou eens nuttige bijdragen.

Ik ben wat eten betreft een “boer, die niets eet wat hij niet kent” maar als ik deze gerechten lees en ik weet wat er in zit ga ik het zeker proberen.

En dan te bedenken dat ik zeker al 15 keer in Egypte ben geweest.

• agnes

Een mooie link naar egyptisch eten.

http://www.worldcook.net/Nederlands/Recepten/Wereldrecepten/Egypte-recepten.htm

Eet smakelijk.

• aart bos

of het nou fool of foul schrijft, het is heerlijk. pitabroodje met bruine bonen. vraag 's naar foul/fool besepta. ( dat is dan met gesmolten boter, en bij GAD met boter en een beetje groenten.) heerlijk. kost wel 2,5 pond

• JolandaH

Leuke tip! Ga ik proberen (aftellen naar maart)

(:D