Reisorganisaties en excursies

• KvdB

Helaas zie ik hier op het forum regelmatig ontevredenheid over reisorganisaties. Soms kan ik het onbegrip volledig begrijpen en andere keren stoot het mij volledig tegen het verkeerde been.

Voorheen het nummer 1 discussie punt was het te veel betalen voor een visum. Dat is al jaren lang bekend dus die koe op leeftijd zal ik niet uit de sloot halen. Maar wat mij nu opvalt is het gedoe m.b.t. excursies.

Zelf ben ik werkzaam in de reisbranche hier in Hurghada (het doet er niet toe voor welke organisatie) en beginnen langzaam aan weer op te krabbelen na de toeristen stop. Ruim 1,5 maand lang heb niet alleen ik maar ook mijn Egyptische collega’s zonder werk gezeten. Gelukkig zijn er genoeg gasten die het vertrouwen in dit prachtige land niet verloren zijn en dus ook weer terug komen. Helaas zien wij nog niet veel nieuwe gasten verschijnen maar ben er zelf van overtuigd dat door alle prachtige verhalen, mede hier op het forum, dit niet lang moet duren. Laten we eerlijk wezen: Egypte is uniek in historie, Rode Zee en belevenissen. Dit alles gecombineerd met de heerlijke temparaturen is het een top bestemming!

Toch zijn er steeds meer gasten die via hun contacten ter plaatse (ook dit weer zonder namen te noemen) excursies boeken. En ja, dit stoot mij tegen het verkeerde been. Zoals ik al vermelde werken wij met lokale reisleiding waarvan het salaris dus gebasseerd is op commissies. Doordat er nu zoveel opmars is m.b.t. het verkopen van excursies, verkopen zij vrijwel niks meer waardoor zij minder inkomsten hebben. Uiteindelijk moeten er zelfs excursies geannuleerd worden omdat er te weinig deelnemers zijn waardoor weer een andere beroepsgroep financieel in de problemen raakt.

De meeste reisorganisaties bieden vrijwel alle mogelijke excursies aan en vaak zit daar niet eens zoveel prijsverschil in dan wanneer het “buiten de deur” geboekt word. Daarnaast werken deze reisorganisaties met lokale gidsen als begeleiding die op deze manier zijn brood verdient. Zijn salaris zal dan weer gebasseerd zijn op fooien, maar daarvoor moeten er wel gasten zijn…

De informatie die in meetings word gegeven is per reisorganisatie verschillend en kan daar dan ook weinig over zeggen. Mijn mening is dat er gestopt moet worden met modder gooien. Wij willen uiteindelijk allemaal dat gasten met positieve verhalen naar huis gaan maar niet over de rug van een ander en naar mijn mening zeker niet over de rug van de lokale bevolking. Of je hier nou werkt of geniet wij zijn allemaal te gast in Egypte en daar moeten de Egyptenaren zelf niet onder gaan leiden. Als wij nou allemaal gewoon samenwerken!

Het is nu ook zeker niet dat ik iemand persoonlijk benadeel, maar een punt ter attentie!

• joke

Typisch, wanneer ik op uw naam klik…..bent u pas vandaag geregistreerd op deze prikpagina van hurghada……

En volgens mij is iedereen vrij om te boeken bij wie men wil, het is geen verplichting om bij de toeroperator te boeken.

Zou ik in hurghada…bij ahmed…ik noem maar een naam…bij het hotel waar ik verblijf, een excursie naar voor mijn part…naar luxor boeken…dan is dat geheel mijn zaak en niet de uwe….dan komen de centjes namelijk ook bij de egyptenaar terecht….en blijft er niet eerst nog een en ander “ hangen” bij de toeroperator.

Kijk dat wij ons visum niet bij de toeroperator kopen….da's ons eigen zaak….op mijn reispapieren staat nooit dat ik verplicht ben om dat bij hun te kopen….ook hoef ik geen extra centjes te dokken onder het noemer van fooi voor het hotel. Aan wie ik fooi geef…dat bepaal ik zelf wel. Trouwens de chauffeur van de bus…of busje..en soms krijgen en we zelfs een luxe taxi…en zijn jongen die voor de koffers zorgen, krijgen beiden altijd hun fooi…..de reisleider die mee gaat niet.

Voor die halve minuut dat hij bij de bali staat om te zeggen en dat we er zijn….nu…dat kan ik altijd zelf nog wel.

De chauffeur en ziijn hulpje doen meer dan de reisleider op dat moment. Zij moeten maar zien dat de zware koffers in de bus…of bij gebruik van een busje zelfs boven op dat busje, zien te krijgen…de reisleider kijkt al wapperend met zijn papieren toe. En de koffers moeten er ook weer van af en daarom krijgt een reisleider van mij niet een euro. Geef het wel zo dat hij dat lekker niet ziet…..

Gelukkig ben ik niet iemand die constant de reisleider nodig heeft, met een goed en netjes gesprek zonder te schreeuwen van ik moet dit en dat….bereik je bij de receptie veel meer…

Toeroperators moeten eerst eens naar zich zelf kijken…ze kopen zo goedkoop mogelijk hun kamers bij de hotels in….maar vragen het bovenste uit de kan, in vergelijking met de touroperators uit bv. Rusland enz…mensen uit rusland betalen voor 2 weken vakantie heeeeeeel wat minder dan de hollandse…. vooral nu ik op facebook ook nog al eens lees dat men veel en veel meer vraagt voor vakanties voor volgend jaar, mensen moeten meer dan het dubbele betalen. Dus jullie eventueel verlies….halen jullie er dubbel weer terug over de rug van jan met de pet ! Mensen uit Moermansk betaalden voor 2 weken in ons hotel pp 329 euro…all inc. terwijl wij voor 2 weken heel wat meer moesten dokken..en ze aten hetzelfde als wij…, zelfde kamers….en helaas verdween er door de russen heel wat kostbaar eten in de afvalcontainer door wat deze niet op aten door hun overvolle borden…en wat ze ondertussen nog wegpropten in hun tassen….zelfs bij een 5*****hotel. Hebben we het er niet eens over wat ze zo allemaal op een dag aan sterke drank op drinken, daar kunnen wij niet tegenop.

Verder heb ik er een hekel aan dat de reisleiders bij een kennismakingsbijeenkomst zo door draven….alleen bij ons boeken, niet van hotel af, niet naar dahar..zou reuze gevaarlijk zijn…kortom de mensen worden gewoon overdonderd door deze praatjes. Ik kan me best voorstellen dat heel wat mensen bang zijn en worden van deze gesprekken , vooral als het hun eerste keer Egypte is.

Joke.

• joke

O ja… Ook lees net dat je ook nog anderhalve maand zonder werk heb gezeten, nu die zullen als jij voor een nederlandse toeroperator werkt…heus wel zijn doorbetaald…..

De medewerkers van de vele hotels in hurghada konden allemaal naar huis zonder dat ze doorbetaald kregen…niet werken is geen loon, gewoon omdat de hotels zelf nauwelijks rond kunnen komen, hier in nederland kan je in de ww….als je ontslagen wordt of tijdelijk geen werk meer is….de egyptenaren kunnen dat niet !

Voor hetzelfde werk wat een egyptenaar doet ten opzichte van in dit geval…en nederlandse/nederlander…dus westerse wereld, krijgt de egyptenaar heel wat minder in z'n loonzakje….. de “buitenlandse” medewerker krijgt voor hetzelfde werk heel wat meer uitbetaald….en da's eigenlijk ook niet eerlijk…..

Joke.

• KvdB

Goede avond Joke,

Klopt dat ik vanaf vandaag pas geregistreerd sta, maar volg al vele discussies hier op het prikbord, daar waar ik voorheen ook commentaar gaf. Dus ben zeker niet nieuw hier ;)

Bij iedere reisorganisatie is de informatie bijeenkomst verschillend en daarbij heeft iedere reisleiding natuurlijk ook weer zijn eigen handelswijze. Dus daar kan ik verder weinig over zeggen.

Ik neem aan dat u bekend bent met het “salaris systeem” hier in Egypte en dat u dan ook weet dat reisleiding een laag salaris krijgt omdat dat gebasseerd is op de commissie die zij ontvangen bij het verkoop van excursies. Daarnaast gaat er dan iemand mee op excursie van het lokale reisagentschap die de begeleiding doet gedurende excursie. Deze heeft dan weer een laag salaris dat gebasseerd is op de fooien die hij ontvangt. Regelmatig zien wij gebeuren dat er geen/nauwelijks excursies meer verkocht worden door de reisleiding en deze ddus aanzienlijk tot geen inkomen heeft. Daarnaast moeten excursies ook geannuleerd worden waardoor de gids gedurende de excursie ook geen werk heeft. In het ergste geval zet dit zo door en gaan hele excursie bedrijven naar de knoppen. We hebben het over Egyptenaren die voor hun brood werken maar uiteindelijk geen inkomsten hebben of erger zonder werk komen te zitten!

Dat reisorganisaties vanuit Nederland hogere prijzen aanbieden dan in andere landen is hetzelfde waarom de benzine in Nderland duurder is dan over de grens. Prijsverschil is er in alles. Kijk naar een pakje sigaretten; waarom is het omgerekend 1,5 euro en in Nederland 6 euro….Dit heeft verder niets te maken met de lokale reisagentschappen waar Eggyptenaren in dienst zijn.

En natuurlijk is iedereen vrij om te boeken waar hij/zij het maar wilt, maar wij als reisleiding kunnen naderhand vaak wel de problemen oplossen. Bestolen of iets verloren gedurende de excursie -> de reisleiding moet mee voor een rapport voor de verzekering -> minimaal 4 uur op het politie bureau. Dan spreken we nog niet eens over ongevallen….

Probeer ook zaken gescheiden te houden. Een hotel is voor de overnachting en de daarbij behorende faciliteiten. Waarom moeten hotels zelf nu ook excursies gaan verkopen aan de gasten die de touroperator brengt?! Het hotel heeft zijn gasten al, waar de reisleiding staat uiteindelijk met lege handen….

• Lidwien61

Joke,

Amen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Niets meer aan toe te voegen!(tu)(tu)

• KvdB

Ik zie net de daarop volgende reactie van u Joke.

Nee ik had onbetaald verlof voor onbepaalde tijd. Daarnaast werk ik niet voor een Europees loon maar wel, net als de Egyptenaren, 7 dagen in de week 10 uur op een dag. Is dat misverstand ook gelijk de wereld uit.

• joke

Zonder registratie kun je niet reageren op geplaatste posten…dus wat je schrijft klopt niet dat je vaker hebt gereageerd op discussies…..

Tenzij je dat hebt gedaan onder een andere naam….dus zo ja…onder welke naam is/was dat dan ?

Je bent 6 november 2013 om 15.52 uur geregistreerd en hebt tot nu toe pas 3 reakties geplaatst…..

De jongens waar je kan boeken bij je hotel….huren daar een plaatsje…aan het strand of in de centrale hal bij de receptie.

Straks gaan jullie nog beginnen met eigen winkeltjes in de hotels zodat men niet meer naar sekalla of dahar mag om daar iets te kopen…want dat zouden jullie dan ook verbieden…omdat jullie….de touroperators…dan nog meer geld mis zouden lopen.

Zelfde dat jullie zeggen…..nee…niet naar dahar…want het is daar onveilig….kom al jaren op de soekh en op de avondmarkt al daar…heb me daar nog nooit onveilig gevoeld, heb vele vrienden daar gemaakt …is elke keer weer vele handjes schudden….alleen maar door eens een foto te hebben afgegeven, die ik dat jaar daarvoor had gemaakt van een lief jochie,

Helaas was dat manneke er niet meer….en niet meer betekende overleden….de mensen op de soekh hebben ervoor gezorgd dat zijn ouders de foto kregen…die waren reuze blij met de foto…ze hadden niet eens een foto van hun zoon…..

En ik weet dat sommige hollandse ondernemers in hurghada ook met hun klanten naar de soekh, moskee en koptenchurch, en ook naar sharm el naga en dolfijnentoeren doen…iedereen staat vrij om te boeken waar men zelf wil, dat kan een toeroperator nooit verbieden.

Volgende keer gaan we iets bezichtigen in el gouna, daar ligt iets heel moois wat bij weinig mensen bekend is…en daar heb ik ook geen toeroperator bij nodig..alleen een plaatselijke taxichauffeur ….en naar sharm el naga kan ik zelf ook regelen.

Joke.

• kicksr

KvdB schreef:

Ik neem aan dat u bekend bent met het “salaris systeem” hier in Egypte en dat u dan ook weet dat reisleiding een laag salaris krijgt omdat dat gebasseerd is op de commissie die zij ontvangen bij het verkoop van excursies.

Bedoelt U daarmee dat U daar alleen maar zit om excursies te verkopen? Immers anders zou U niets verdienen.

Ik had toch een heel ander idee van reisleider.

• KvdB

Ten eerste wil ik duidelijk maken dat ik dit schrijf voor mijn Egyptische collega's en niet voor mijzelf!

Ik verkoop zelf geen excursies aan onze gasten maar doe het begeleidende werk. Dus ja, zij hebben een laag salaris dat dus gebasseerd is commissies.

Daarbij promoten wij juist naar de gasten toe om erop uit te gaan. Winkelen in Sakala, lekker eten bij lokale eetgelegenheden (Fuul en falafel zeker eens proberen), etc., etc. Daarbij wanneer gasten hier voor de eerste keer zijn en huiverig zijn door de verhalen in Nederland gaat de reisleiding mee voor eventuele aankopen van souvenirs of shisha roken. Dit alles naar keus van de gast (dus geen deals met bazars of wat dan ook). Daarnaast hebben wij ene ciy tour die ook naar Dahar toe gaat en waarbij wij oa. de souk bezoeken en niet aan shopping doen.

Wat ik al eerder vermelde dit is natuurlijk per reisorganisatie verschillend!

Re: wie vliegt er nog naar hurghada?? Skytours./Transavia??

Gepost door: Kimmetje ()

Datum: 20 augustus 2013 21:13

Sky Tours blijft vliegen op Hurghada/Sharm El Sheikh zo lang er genoeg plaatsen gereserveerd zijn en natuurlijk het reis advies niet aangescherpt word. Tot op heden worden er geen annuleringen vanuit Sky Tours gedaan.

Eerder poste ik zowel onder KvdB en Kimmetje met zie hier het resultaat en dit was overigens zonder enige registratie!

Daarbij heb ik dan nog een vraag. Wat word er gedaan bij een klacht/verloren of gestolen goederen/ongeval gedurende de excursie die buiten een reisorganisatie om is geboekt? Zowel verzekering technisch aldan in begeleiding? Mohamed van het strand gaat mee voor een politie rapport? Ahmed geeft een vergoeding wanneer de excursie niet naar tevredenheid is gedaan? En Fatima gaat de ziekenhuis bezoeken doen en regelt zeken met de verzekering en in het ergste geval met de bijstand in Nederland in geval van een ongeluk?

• joke

Mocht er wat gebeuren, wij kennen genoeg mensen in hurghada die ons daarbij kunnen helpen.

Spreken perfect egyptisch en engels…

Verder is er in hurghada een nederlands café, het orange café wát tevens de plaatselijke VVV is, en de eigenaars zijn ook nooit te beroerd om te helpen. En in ons hotel zou er zeker iemand mee gaan naar het plaatselijk politiebureau, er zit niet voor niets bewaking bij de entree van een hotel. En die jongens vertelde mij, mocht er aangifte moeten worden gedaan…gaat er altijd een van de twee aanwezige beambte mee en iemand van de receptie.

Joke.