Helaas zie ik hier op het forum regelmatig ontevredenheid over reisorganisaties. Soms kan ik het onbegrip volledig begrijpen en andere keren stoot het mij volledig tegen het verkeerde been.
Voorheen het nummer 1 discussie punt was het te veel betalen voor een visum. Dat is al jaren lang bekend dus die koe op leeftijd zal ik niet uit de sloot halen. Maar wat mij nu opvalt is het gedoe m.b.t. excursies.
Zelf ben ik werkzaam in de reisbranche hier in Hurghada (het doet er niet toe voor welke organisatie) en beginnen langzaam aan weer op te krabbelen na de toeristen stop. Ruim 1,5 maand lang heb niet alleen ik maar ook mijn Egyptische collega’s zonder werk gezeten. Gelukkig zijn er genoeg gasten die het vertrouwen in dit prachtige land niet verloren zijn en dus ook weer terug komen. Helaas zien wij nog niet veel nieuwe gasten verschijnen maar ben er zelf van overtuigd dat door alle prachtige verhalen, mede hier op het forum, dit niet lang moet duren. Laten we eerlijk wezen: Egypte is uniek in historie, Rode Zee en belevenissen. Dit alles gecombineerd met de heerlijke temparaturen is het een top bestemming!
Toch zijn er steeds meer gasten die via hun contacten ter plaatse (ook dit weer zonder namen te noemen) excursies boeken. En ja, dit stoot mij tegen het verkeerde been. Zoals ik al vermelde werken wij met lokale reisleiding waarvan het salaris dus gebasseerd is op commissies. Doordat er nu zoveel opmars is m.b.t. het verkopen van excursies, verkopen zij vrijwel niks meer waardoor zij minder inkomsten hebben. Uiteindelijk moeten er zelfs excursies geannuleerd worden omdat er te weinig deelnemers zijn waardoor weer een andere beroepsgroep financieel in de problemen raakt.
De meeste reisorganisaties bieden vrijwel alle mogelijke excursies aan en vaak zit daar niet eens zoveel prijsverschil in dan wanneer het “buiten de deur” geboekt word. Daarnaast werken deze reisorganisaties met lokale gidsen als begeleiding die op deze manier zijn brood verdient. Zijn salaris zal dan weer gebasseerd zijn op fooien, maar daarvoor moeten er wel gasten zijn…
De informatie die in meetings word gegeven is per reisorganisatie verschillend en kan daar dan ook weinig over zeggen. Mijn mening is dat er gestopt moet worden met modder gooien. Wij willen uiteindelijk allemaal dat gasten met positieve verhalen naar huis gaan maar niet over de rug van een ander en naar mijn mening zeker niet over de rug van de lokale bevolking. Of je hier nou werkt of geniet wij zijn allemaal te gast in Egypte en daar moeten de Egyptenaren zelf niet onder gaan leiden. Als wij nou allemaal gewoon samenwerken!
Het is nu ook zeker niet dat ik iemand persoonlijk benadeel, maar een punt ter attentie!