Is het warmer in marsa alam

• Marja50

In december willen wij een weekje gaan uitrusten in Egypte. Klopt het dat het in marsa Alam dan net wat warmer is? We zijn al in sharm el Sheik geweest en in Hurghada en hadden het beide keren ontzettend naar ons zin. Dus eigenlijk maakt het ons totaal niet uit waar we naar toe gaan, maar elke graad meer. In december telt. We hebben onze zinnen gezet op oriental dream resort of crown plaza Sahara sand resort. Het enige wat we zoeken is lekker uitrusten, mooi weer, goed eten en drinken. En een beetje luxe en vriendelijkheid. En goede wijn….hahaha. Dat zou meegenomen zijn. Ik hoop dat jullie wat tips hebben, vriendelijke groet, Marja

• Henk (Safaga)

Dag

Marsa Alam ligt een paar honderd kilometer zuidelijker dan Hurghada, of dat ook een graadje meer oplevert dan in Hurghada of Sharm…?

Hier in Safaga, 60 km ten zuiden van Hurghada, zal de temperatuur wel ongeveer hetzelfde zijn.

Je bent voornamelijk afhankelijk van de wind.

Zomers waait er meestal een koelere wind vanuit de woestijn, wat het leven aan zee draaglijk maakt.

In de wintermaanden voelt die wind een stuk kouder aan, daarbij zijn de dagen korter.

Als je een plekje uit de wind weet te bemachtigen is het heerlijk

De windrichting in de winter zal in Marsa Alam hetzelfde zijn als in Hurghada/Safaga.

Kijk eens op www.weatheronline.com daar vind je vast statistieken uit het verleden.

En bedenk dan wel dat het statistieken zijn.

Hoe het komende winter zal zijn is koffiedik kijken!

Groet,

Henk

• aart bos

't zal een graadje schelen, en net wat Henk schrijft: ga op zoek naar een plekkie uit de wind. Omar Kayam is een redelijk wijntje ( niet te vergelijken met dat lekkers uit Frankrijk ). ga genieten

• Peter Overeem

Hallo Marja,

Inderdaad in December is de Rode Zee weer wat frisser en dan scheelt echt elk graadje :-) Ik heb zelf van Nuweiba (helmaal in het noorden) tot Port Ghalib (vlakbij Marsa Alam) gewerkt en die paar honderd kilometer maakt best wel uit qua temperatuur, Zoals Henk al zegt is ook hier niet elke winter hetzelfde, we hebben soms koude winters waar de zeetemperatuur over het geheel gezien zomaar 3 graden kouder kan zijn dan het voorgaande jaar, dus over de exacte temperatuur kan ik ook niets zeggen. Alleen, hoe verder naar het zuiden je gaat hoe warmer het wordt.

Ik gebruik zelf vooral Windfinder voor wind en temperaturen, ook daar kan je historische grafiekjes bekijken waardoor je een goede indruk krijgt wat je kan verwachtten.

Alvast een hele fijne vakantie gewenst in Marsa Alam.

• Hendrika

Wij gaan begin november en de keus op Marsa Alam voor ons is ook dat het dan ietsje warmer is dan in Sharm of Hurghada. Een tip wil ik je wel geven, wil je in die periode snorkelen, boek dan een hotel met een baai. Wij hebben hotels in Marsa Alam gehad waar ook een prachtig rif voor de deur ligt, maar je niet in zee mag ivm de wind. Je kunt dan wel op een excursie naar een baai, maar als je eentje bij je hotel hebt is dat wel zo fijn natuurlijk.

• Marja50

Hartelijk dank voor al jullie respons, daar word ik alleen maar vrolijker van. Enne, hendrika, welke hotels hebben een baai? Kan ik dat in de reisgidsen terugvinden, want snorkelen zouden we zeker willen doen.

• suzanne

Dag Marja.

Als je naar Marsa Alam wilt weet ik 2 hotels die heel goed zijn en een baai hebben.

Brayka Bay en Orriental Bay. De laatste heeft ook hele goede animatie savonds.

Wij zijn in alletwee geweest. Mooi rif.

Groeten Suzanne

• Hendrika

Wij zelf zijn in het resort Brayka bay geweest. Zij hebben een mooie baai, kun je direct in vanaf het hotel. Vooral 's morgens is het water het meest helder.

Mijn schoondochter heeft het Coraya resort bezocht, en vond deze baai ook erg mooi.

De andere hotels die we bezocht hebben hadden geen baai, maar vanuit die hotels gingen we met een excursie naar de baai van Abu Dabab. Die is prachtig.

Nu zagen wij dat Hilton een hotel aan deze baai heeft geopend, deze gaan we nu bezoeken. Daar verheugen wij ons ontzettend op. Niet op tijd hoeven letten en alleen genieten van de prachtige onderwaterwereld op deze mooie plek.

Er zijn vast wel meer hotels aan een baai, de manier waarop wij zoeken is een hotel uitzoeken en dan op Google earth kijken hoe de kustlijn is en de lengte van de steigers of dat er een baai is.

• josschie

Fahrouz plaza heeft een buiten rif (aan de zeekant) en als er veel wind staat kun je in het binnenrif snorkelen.

15 min van het vliegveld.

erg grote zeeschildpadden en zeekoeien te zien.