Naar aanleiding van de berichten hier, en de tips over vliegen met egyptair, heb ik de sprong gewaagd op,16 september.
Ben heel tevreden dat ik het gedaan heb. Vlucht Brussel-Caïro ongeveer half vol. 2 uur na aankomst in Caïro, netjes opgestegen richting hurghada. Even wat hectische toestanden gehad in Caïro ivm. Visum Egypte, maar niets dramatisch (gewoon ‘Egyptische toestanden’)
Wat ik kan bevestigen: er is helemaal niets aan de hand i n hurghada. Het leven gaat hier z'n normale gang. Enige verschil met de 10 vorige keren dat ik hier was: het is hier stil…
Het hotel waar ik verblijf (makadi beach in Madinat makadi) heeft 10% bezettingsgraad. Er staat wel tegenover dat ik een behoorlijke korting gekregen heb.
Ben wat aan de babbel gegaan met het personeel hier, en voor hun is de hele situatie een sociaal bloedbad. De mensen hier leven van het toerisme. Geen toeristen, geen inkomsten, geen inkomsten, geen brood op tafel.
Iedereen hier probeert het de enkele toeristen die wel komen, zoveel mogelijk naar de zin te maken. Naar wat ik hoor ka de situatie in Caïro hun absoluut niets schelen. Ze zijn zich heel goed bewust van de economische repercussies van de blokkade van de tour operators.
Intussen geniet ik hier vandaag van de rust en het mooie weer, en bevestig: als je écht naar de rode zee wil, neem dan gewoon een lijnvlucht via egyptair. Je bent meestal goedkoper af dan via tour operators, en je ondersteunt de locale economie!
Greetz,
Patrick