consequent ? de reiswereld ?

• aart bos

Laten we, op zoek naar consequent denken, in de geschiedenis kijken. Na de revolutie van 2011 kwam er een NEGATIEF reisadvies van het ministerie van buitenlandse zaken en stopten alle vluchten. Half februarie bezocht een groep van veertig mensen HRG omdat ze zelf wel 's wilden zien of ze weer konden komen. In die groep de top van Transavia, niletravel, skytours, isropa, Corendon etc, jongens van d…e schrijvende- en tv-pers. De grote jongens arke en neckermann volgden dit initiatief niet !

Op het moment van het bezoek werd overigens het reisadvies weer bijgesteld en kwamen de vluchten weer op gang.

Nu, 2,5 later is er geen sprake van een negatief reisadvies, is de situatie in HRG allerminst onveilig of onrustig. Waarom kwam de reiswereld in feb 2011 wel en doen ze nu hun stinkende best om weg te blijven? Is dat zo omdat de mensen nu wel bereid zijn om naar andere bestemmingen te gaan ( heel veel mensen hebben dat gedaan ) en zijn de zon-alternatieven in feb dun gezaaid. Zijn het dan commerciële argumenten? Komt er nog positieve aktie ivm de herfstvakantie? Zegt dan de financiële man tegen de commerciële man: “ zullen we dit nog even meepikken ”

Natuurlijk is het niet hun taak om voor Egypte te zorgen maar hun denken helpt wel heel veel mensen zonder werk, thuiszittend en zonder brood. Ik zeg inconsequent ! Wie legt het mij uit ?

Aart ( begrijp er geen reet van )

• Peter Overeem

Goed punt Aart! Ik hoef er in elk geval niet over na te denken, natuurlijk zijn het commerciële belangen, als het voor de reisorganisatie/vliegmaatschappij commercieel niet interessant is om reizen naar hurghada te organiseren, dan zullen ze het echt wel laten. Jammer is alleen dat toeristen dat zien als een veiligheidsaspect “als de vluchten niet gaan zal het wel gevaarlijk zijn” Als de reisorganisatie nou eens gewoon de waarheid zegt “we gaan niet want we krijgen het vliegtuig niet voldoende vol” dan weten toeristen in elk geval waar het echt aan ligt en gaan ze misschien weer proberen te boeken. Krijgen de reisorganisaties vervolgens genoeg aanvragen voor vluchten op hurghada dan komt alles echt wel weer op gang.

• tinus

Nog de Nederlandse overheid met zijn niet essentiële reisadvies zal het achterste van zijn tong laten zien over het waarom en nog de touroperators zullen dit doen. Bij de

Nederlandse overheid spelen vooral politieke internationale verhoudingen en belangen een rol en bij de reiswereld voornamelijk commerciële.

Ik ben nog steeds van mening dat de Nederlandse overheid of geen reisadvies had moeten geven of een negatief. Niet omdat ik geen toerist naar Egypte wil hebben voor zijn eigen plezier of voor de Egyptenaren,die daar weer financieel van afhankelijk van zijn,maar louter om het feit dat het voor ons allen dan duidelijk was geweest wat dat advies had ingehouden. Namelijk niet gaan.

Nu is de situatie verwarrend,tegenstrijdig en onzeker.

En ik wil nog opmerken dat de Egyptische overheid beslist niet “ongevoelig” zal zijn door het aantal landen dat reisadviezen heeft afgegeven. Ook zij-de Egyptische overheid dus- lopen immers inkomsten mis. Je kunt het dan zien als een politiek drukmiddel vanuit de Westerse wereld.