Licht aan de horizon

• Hendrika

Thomas Cook België verwacht dat er vanaf 1 oktober 2013 terug toeristen uit ons land naar Egypte kunnen worden overgevlogen. “Ik spreek dan niet over Caïro, over cruises op de Nijl of over tochten in het binnenland, maar wel over vakanties in de regio rond de Rode Zee, een regio die niet door geweld is getroffen”, zegt Baptiste van Outryve van Thomas Cook België.

Intussen zijn de Egyptereizen tot 30 september van een duizendtal Belgische toeristen geschrapt door Thomas Cook. Deze klanten kunnen een nieuw vakantie boeken of hun geld terugkrijgen.

Het reisadvies voor Egypte is nu nog negatief. Of het wordt aangepast, is volgens Joren Vandeweyer van Buitenlandse Zaken afhankelijk van de informatie die op het terrein wordt verkregen, via eigen contacten, van de Egyptische overheid en van Europese partners. Thomas Cook heeft beslist om de Egyptereizen te schrappen tot en met 30 september, maar verwacht dat het reisadvies in de loop van de komende dagen of weken in positieve zin zal wijzigen.

“De Fransen vliegen sinds maandag terug naar Egypte. De Duitsers maken een onderscheid tussen Caïro en de Rode Zee, maar twee Duitse touroperators zijn de hele tijd naar de Rode Zee blijven vliegen”, zegt van Outryve. Hij gaat ervan uit dat vanaf 1 oktober zowel België als Nederland weer groen licht zullen geven voor reizen naar Egypte.

“Voorspellingen doen we niet”, zegt Joren Vandeweyer. “Ik kan alleen herhalen dat het advies vandaag negatief is. Ik laat me niet verleiden tot een uitspraak hoe het morgen, of op 1 oktober, zal zijn.”

• Pauze

Ik hoop dat de Nederlandse organisaties dan ook snel volgen!

• anneke 1

X(:)-D

• Ivon

Ik heb vorige week nog geboekt bij Thomas Cook Belgie voor 3 oktober.

Ik ga ervanuit dat deze vlucht gewoon doorgaat, aangezien ik afgelopen maandag mijn ticket heb ontvangen.

Als ze nu nog zouden komen met een annulering, dan zou ik flink balen, want de prijzen bij EgyptAir reizen nu ook de pan uit.

Laten we hopen dat de toeristen zo snel mogelijk weer terugkomen, want de mensen die er wonen zijn er echt afhankelijk van.

• Hendrika

Wij vertrekken vanuit Nederland en het reisburo heeft bevestigd dat de vluchten van Neckermann in oktober gaan. Op mijn vraag hoeveel klanten van hun reisburo naar Egypte gaan de komende weken, was het antwoord dat wij de enige waren.

Gezien de berichten die ik gelezen heb over de andere landen heb ik goede hoop.

• lorresammy

Heb net Arkefly gesproken die starten vanaf 26 oktober weer met hun vluchten naar Hurghada.

Joepie kan onze vakantie in november toch doorgaan (hoop ik)

• Pauze

En nu vanaf heden begint Skytours weer met reizen/vlucht ism EgyptAir.

En vanaf 18 oktober met Transavia.

Hét komt eindelijk op gang!

• Ivon

Ik had een vlucht geboekt bij Thomas Cook Belgie voor 3 oktober, nu kreeg ik vanmorgen een mailtje dat deze is verschoven naar 5 oktober. Als deze vlucht dan maar gaat, dan ben ik echt happy…

• aart bos

laat het maar weer gebeuren. Egypte is er klaar voor en we hebben er zin aan

• Ivon

Heb vandaag nog een mail ontvangen van Thomas Cook, en naar aanleiding daarvan heb ik gebeld naar hun.

Ze konden me niet garanderen dat ze 5 oktober wel gingen vliegen, dus ik heb deze vlucht maar geannuleerd.

Aan geen garantie heb ik niks, want des te langer ik afwacht, des te duurder de tickets bij EgyptAir.

Heb dus net geboekt bij EgyptAir, dan weet ik in ieder geval zeker dat ik er kom.

Nu kan er niks meer misgaan. Hoe luidt het gezegde 3 maal is scheepsrecht ??