Thomas Cook België verwacht dat er vanaf 1 oktober 2013 terug toeristen uit ons land naar Egypte kunnen worden overgevlogen. “Ik spreek dan niet over Caïro, over cruises op de Nijl of over tochten in het binnenland, maar wel over vakanties in de regio rond de Rode Zee, een regio die niet door geweld is getroffen”, zegt Baptiste van Outryve van Thomas Cook België.
Intussen zijn de Egyptereizen tot 30 september van een duizendtal Belgische toeristen geschrapt door Thomas Cook. Deze klanten kunnen een nieuw vakantie boeken of hun geld terugkrijgen.
Het reisadvies voor Egypte is nu nog negatief. Of het wordt aangepast, is volgens Joren Vandeweyer van Buitenlandse Zaken afhankelijk van de informatie die op het terrein wordt verkregen, via eigen contacten, van de Egyptische overheid en van Europese partners. Thomas Cook heeft beslist om de Egyptereizen te schrappen tot en met 30 september, maar verwacht dat het reisadvies in de loop van de komende dagen of weken in positieve zin zal wijzigen.
“De Fransen vliegen sinds maandag terug naar Egypte. De Duitsers maken een onderscheid tussen Caïro en de Rode Zee, maar twee Duitse touroperators zijn de hele tijd naar de Rode Zee blijven vliegen”, zegt van Outryve. Hij gaat ervan uit dat vanaf 1 oktober zowel België als Nederland weer groen licht zullen geven voor reizen naar Egypte.
“Voorspellingen doen we niet”, zegt Joren Vandeweyer. “Ik kan alleen herhalen dat het advies vandaag negatief is. Ik laat me niet verleiden tot een uitspraak hoe het morgen, of op 1 oktober, zal zijn.”