Vrij Nederland 24/8/2013

• tinus

Misschien niet zo gebruikelijk hier,maar ik vind het de moeite waard om te vermelden. In Vrij Nederland van deze week geeft de journalist en schrijver Harm Botje sr, een goed en aardig beeld van de politieke situatie in Egypte.

Ook de rol van het toerisme komt,zij het kort,ter sprake.

Eigenlijk een must voor een ieder,die daar woont,werkt of als toerist verblijft. En natuurlijk ook voor de mensen daarbuiten,die geinteresseerd zijn in en belangstelling hebben voor de situatie in Egypte.

Er is meer dan zon,zee en strand en niet te vergeten cultuur.

• aart bos

beetje moeilijk te krijgen hier. kan je de tekst hier plaatsen aub. of de kern doorgeven. we benne echt begaan met dit mooie land en al die goeie, aardige egyptenaren. bvd.

• tinus

dag aart,nog bedankt voor je berichtje aangaande het visum. het blijft een verwarrende en ingewikkelde materie. met een ambassade visum kun je wel verlengen en met een vliegveldvisum volgens de een wel en de ander weer niet. 2 keer een ambassade visum gedaan. dit is echter nogal prijzig via visumbureau,zon 70 euro totaal vandaar mijn oproep destijds. de toeristenpolitie in dahar ken ik inmiddels ook. 2 keer daar al geweest. de ambassade in den haag is slecht bereikbaar. zowel telefonisch als schriftelijk. je krijgt gewoon geen antwoord.

ik hoop ooit nog eens mooi op een A4 te krijgen van hoe het wel precies in elkaar zit.

ik weet niet hoe ik dat hier op zou kunnen krijgen. een foto versturen kost mij al moeite. ik ben daar niet handig in.

de kop luidt:nieuw egyptisch conflict volgt een oude traditie. de bloedige strijd tussen de moslimbroeders en het egyptische leger speelt in feite al sinds de jaren 40. je zou bijna zeggen dat een nieuwe nasser in de maak is. over sisi generaal en minister van defensie. dreigementen om de geldkraan dicht te draaien maken geen indruk.

en over het toerisme. veel moslims zien het toerisme niet als een melkkoe,maar het staat meer voor bier en blote wijven,kortom alles wat god verboden heeft.

het egyptische leger heeft altijd een flinke vinger in de politieke pap gehad en dat zie je in het recente verleden als vanaf de val moebarak tot en met nu en dat zal in de toekomst niet anders zijn.

deze laatst zin is een samenvatting van de teneur van botjes artikel. althans dat heb ik geprobeerd. groet tinus.

• aart bos

dank je tinus. tekst luid en duidelijk en eigenlijk voor mij niet echt verrassend. ja het leger heeft hier sinds de 60-er jaren vorige eeuw de touwtjes en heel veel industrie in handen. ook grote delen van het toerisme. en ja hurghada en sharm zijn voor veel mensen gelijk aan sodom en gomorra. maar ze eten er wel van !

hopelijk kunnen onze kinderen over 2 wkn komen, ik heb ze gevraagd de vn mee te nemen. was ooit ( 40 jr geleden ong ) mijn lijfblad.

• tinus

dag aart,dat hoop ik voor jou en je vrouw en kinderen ook. misschien je toch maar eens in januari,februari of maart 2014 opzoeken in het orange cafe. groet tinus.

• Bianca en Harry

Hier : http://www.vn.nl/extra/pdf/VN052011_Moubarak.pdf vind je een oud artikel van H.Botje Sr. over Mubarak

• tinus

bedankt voor de tip!

• Bianca en Harry

Graag gedaan :)-D