overwegingen om wel/niet te gaan

• Hendrika

Net als velen op dit prikbord, hebben ook wij, intussen 15 jaar geleden ons hart verloren aan de prachtige onderwaterwereld van Egypte.

Sindsdien zijn we er ook vele malen geweest. Ook wij hebben weer een reis geboekt, al voor de rellen begonnen. Ik volg de ontwikkelingen uiteraard net als alle Nederlanders. Ben nog steeds positief gestemd, maar heb wel mijn zorgen.

De regel die intussen 2x op dit forum is geplaatst; “als er rellen in Parijs zijn, blijf je in Nederland ook niet in je huis”, heb ik al meermaals gebruikt wanneer onze kinderen zich zorgen maken als we gaan. We zitten er 700 kilometer van af.

Maar toch gaat die vergelijking mank. Egypte is 1 groot land met hun bevolking. Qua kilometers klopt het, qua bevolking niet.

Een collectieve woede, waarbij de superaardige mensen in je hotel, door ingeven van welk soort invloed ook, omslaan naar een bedreigende houding naar de toerist, is wat me het meest zorgen baart.

In mijn hart voelt het ook niet goed op een strandbedje te liggen en te genieten, wetende dat het personeel misschien familieleden in de steden heeft die in het geweld proberen te overleven. Aan de andere kant ben ik me ervan bewust dat zij de toeristen nodig hebben om zelf te overleven aangaande hun levensonderhoud.

Het komt er op neer dat ik het gewoon niet meer weet, we hebben nog even en wachten af hoe het verder gaat.

Daarnaast hebben wij uiteraard een heel andere positie dan de Egyptenaren. Wij hoeven niet te gaan, het enige wat ons kan gebeuren is dat we de reissom kwijt zijn en dat is dan maar zo.

• Patrick

Ja, een terechte vraag, wij zitten met hetzelfde ..gezinnetje met 2 jongen kinderen, gepland voor 7 september. Alleen vliegt Arke niet meer..althans voorlopig, krijgen binnen enkele dagen mag ik aannemen nieuws.

Er zijn altijd voor en tegens..als wij op vakantie gaan is er altijd een gebied aan te wijzen waar mensen vechten voor het leven en wij op een strandbedje liggen, dat zal nooit veranderen…maar ik snap je punt zeker..

Ik denk zelf dat de locale aldaar het niet zo snel op de toeristen zullen hebben gemunt, integendeel, het zou hun doodsteek zijn! Maar waar we ook aan denken, wat als de vluchthavens lastig gevallen worden, dan hebben ze een flinke greep op het gebied..

lastig..

• aart bos

voorlopig is het zo dat geen enkele egyptenaar, die in de toeristenbranche z'n centen verdient, begrijpt waarom de toeristen wegblijven. ze hebben geen idee over reisadvies. ze zijn aan het werk en proberen geld te verdienen voor hun familie.

ze krijgen nu al de keus: of onbetaald verlof of door werken voor half geld.

voel je niet bezwaard. ze zullen je dankbaar zijn en je extra perfect vertroetelen.

wij allemaal zijn blij met iedereen die we zien

• Hendrika

We gaan! Weliswaar nog even wachten, want we vertrekken over 6 weken. Tenzij…… dat heeft niemand in de hand, maar we hebben vertrouwen.

Heb op tripadvisor nog reviews van “ons” hotel gezien, meest Italiaans, ik kan het wel niet lezen, maar het blijkt dat de Italianen ook gewoon op Egypte vliegen.

De positieve berichten op dit forum van de mensen ter plaatse hebben ons ook gerustgesteld, zowel van de kant van de ondernemers als de vakantiegangers. Bedankt daarvoor.