Gaat dat zien….. gaat dat zien…..
is allemaal de moeite waard…. de mensen in Luxor snakken naar toeristen……het was erg stilletjes in april toen wij 4 er waren…..
In de Dendera tempel waren we bijna alleen….. later waren er wat meer mensen…( nog geen 2 handen vol….)…..en die hebben lange niet gezien wát wij kregen te zien…kregen zo'n beetje een privé rondleiding……….op mijn vraag of we ook het heilige water te zien kregen…. ging bijna een ruzie aan vooraf wíe ons dat zou laten zien…..met dat water moesten we onze handen wassen en je gezicht nat maken: in vroegere tijden was dat water een begrip voor zieke dieren of mensen: de mensen gingen daar dan naar toe, riepen de goden aan….. en dan zou het allemaal wel goed komen……
Agnes en ik waren ,….. nadat we een bezoek aan de toiletten brachten… een vaasje met bloemen aan het bewonderen…… een der bloemen rook zo ontzettend lekker……. de aanwezige schoonmakers zagen dat en we kregen allebei zo'n bloem mee…… echt lief ………
Net zoals in Hurghada zijn veel winkeltjes dicht in Luxor……. geen toeristen….. is geen inkomen……
Dal der arbeiders, dal der koninginnen, huis van Carter…… heel weinig bezoekers…. de stilte overheerst daar…. de winkeltjes in en buiten Luxor hebben niks te doen…… in het arbeidersdorp kreeg ik van een der verkopers nog een mooie blauwe ketting kado….had ik weer….. maar heel lief……
.En als het effe kan……ga niet met de touroperator maar privé naar Luxor……(onder het sticky: excurcies mét….. staat een heel goed adres vermeld……..kan ze van harte aanbevelen…..).
Je ziet dan veel meer….. en loopt niet in één kudde achter elkaar en je hebt dan lang niet alles gezien …..
En met een perfect nederlands sprekende egyptenaar van miriam kregen we een fantastische uitleg…..én ik heb hem heel wat gevraagd…. omdat ik altijd het fijne en achtergronden er nog van af wil weten…..(besmet geraakt met het virus egypte van vroegere tijden…. door tv uitzendingen jaren terug op national geografic of zoiets…. en door m'n vele boeken…..)
Jammer dat hij er niet bij was in de Dendera Tempel…..
Ga niet op eigen houtje naar Luxor….. anders loop je de kans dat je bij de eerste de beste controlepost rechts om keer kan maken…..
Dankzij Aart van het Orange Café, die Miriam “effe” belde of dat ook nog in het programma op de heenweg kon….. hebben we dus de Dendera tempel gezien……. was al jaren een wens van me……
Steven….. ook jullie zullen genieten van de Dendera Tempel…..dat weet ik zeker…..
Zorg maar voor een goede conditie…..met beetje mazzel maken ze ook nog een luik open……en dan moet jij je wel opvouwen als je daar door moet…..vraag maar aan Agnes…..
Groetjes,
joke.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?