Dahar

• Barteeeezzzz

Mijn vrouw en ik hebben de vismarkt en de groente en fruitmarkt in Dahar bezocht.. Vanaf de winkelstraat in de buurt van Mc Donalds hebben we een taxi genomen naar Dahar. Even met de taxichauffeur onderhandelen en voor twee euro wilde hij ons wel brengen. De chauffeur reed erg netjes en moest lachen om de capriolen van andere deelnemers in het verkeer. Hij bracht ons tot ongeveer honderd meter van de markt en we betaalden hem drie euro(toch ook wat fooi) We vroegen of hij ons ook weer wilden ophalen en spraken een tijd af.

De markt! Sjonge wel een beetje eng hoor wij als toeristen tussen de Egyptenaren en verder geen toeristen. Er kwam een Egyptenaar naar mijn vrouw toe die groter was dan ik en ik ben 1.90. Hij zij in het Engels: You are very beautifull en liep gelijk weer door. Hahaha leuk he? zo een grote kerel in een jurk en een tulband op zijn hoofd. Even een compliment en gelijk doorlopen. Niets eng en niets kwaad in de zin.

Even een steegje door en we kwamen op de overdekte vismarkt met prachtige gekleurde vissen. Iedereen groette ons en de mannen wilden graag met mijn vrouw op de foto. Op de groente en fruitmarkt was het niet anders. Allemaal vriendelijke kerels die het leuk vonden dat wij een kijkje kwamen nemen op hun markt. Op een gegeven moment kreeg ik een groot glas erg zoete thee in mijn handen gedrukt door een marktkoopman. Ik was bang dat het weer de bedoeling was om na de thee iets te moeten kopen, maar na de thee werden we vriendelijk uitgezwaaid. Ongelooflijk zo gastvrij. Heel anders dan die toeristenwinkelstraatjes. Wij hebben een prachtige middag gehad. Op de plek waar de chauffeur ons had afgezet stond de chaffeur weer op ons te wachten. Half zes afgesproken en hij stond er om 17.15. We hoefden niet opnieuw te onderhandelen. Toen we weer terug waren betaalde ik hem vier euro en hij was reuze blij. Mijn vrouw en ik ook.

Wat een leuk volk.

De markt in Dahar…….. echt een aanrader.

• joke

de soekh is altijd gezellig, komen er al jaren…. ook al krijgen we in ons hotel fruitmanden genoeg…..alleen al voor de overheerlijk aardbeien en de kleine meloentjes ….. mmmmmm koop ze dan ook altijd.

De prijs vraag ik vooraf altijd aan de chefkok van ons hotel …. maar inmiddels ken ik ook de egyptische getallen van 1 tot 10….dus weet dan ook wát ze kosten per kilo…. en prijs klopt altijd met wat er op de bordjes staat.

De fruitmanden van hotel zijn behoorlijk groot en worden daarom gedeeld met het zwembadpersoneel en de jongens die de hele nacht buiten zitten voor de bewaking.

Weet iemand of er in april nog aardbeien zijn ?

Groetjes,

joke