fooien

• anneke 1

wie kan mij vertellen, hoeveel fooi normaal is??

en kan je dat beter in egypt.geld of euro's doen?

bedankt, gr.anneke

• joke

hoi anneke,

als je bij de zoekknop, rechtse kant van deze pagina, even fooien intypt……(en natuurlijk effe op “Go” klikken) komt er heel wat informatie te voorschijn.

Natuurlijk kan je ook andere zoekopdrachten doen, probeer het maar eens….

groetjes,

joke.

• anneke 1

bedankt,

gr.anneke

• schipperharm47@gmail.com

Hallo Anneke,

Aan de taxichauffeur geef je geen fooi, je spreekt vantevoren een prijs af, ga je uit eten rond de 10% van het notabedrag. Kijk wel uit want soms is het fooi inbegrepen, dat moet op de menukaart staan. Soms vraagt men ook "tax', moet ook op de krt staan. staat dat niet op de krt dan geef je rond de 10%. kamerjongens per dag 3 pond , maximaal 5 pond. De jongens bij de badhandoeken is 1 of 2 pond genoeg, Doe dit elke dag want geef je in 1 keer 20 of 30 en daarna niks meer worden ze lui. Als ze tevreden over de fooi zijn maken ze van de handdoeken op je bed een mooie zwaan. Bij het toilet als je gaat stappen 1 pond voor het jongetje dat je wc papier aanreikt. beslist geen euromuntjes van 1 euro, of 50 cent, daar kunnen ze niks mee.Probeer klein geld te sparen voor de fooien. Betaal de taxi contant. Als je afspreekt bijvoorbeeld 20 pond voor een ritje en je geeft er 50 dan hebben ze niet terug. betaal je met een biljet van 100 dan krijg je terug van 50. Als jij dan zegt dat je 100 hebt gegeven dan toveren ze een biljet van 50 tevoorschijn en heb jij het nakijken.

naast de bagageband staat een pinautomaat. Als je de hal binnenkomt direct links staan kleine hokjes van de diverse Egyptische banken. Daar koop je een visum en NIET bij de mannetjes die met bordjes bij de ingang van de aankomsthal staan. Dan ben je per visum 5 euro meer kwijt. Betaal met euros , dan krijg je ponden terug. Van die mannetjes trek jij je niks aan, je gaat door de controles, pakt je bagage en loopt naar buiten, daar staan weer mannetjes met bordjes van de diverse reisorganisaties. Daar loop je dan naartoe en die brengen je bij de bus. De man bij de bus die je koffers in de bagageruimte gooit houdt zijn hand op, niks van aantrekken want je hebt geen pondjes. Als je ze al hebt geef je er 1 of 2 maar geen 10 of 20. Hij zal chagrijing kijken, niks van aantrekken. Verplichte fooien willen ze je ook met opzadelen de reisbegeleiders, niet doen.

Als je een winkel niet inwilt, beslist maar vriendelijk : la sjoekran zeggen(nee bedankt). Let wel… ze trekken alle trucks uit de kast om je een winkel in te krijgen. Als je wat koopt, biedt 25% en ga tot maximaal 40%, geen stuiver meer. Loop weg en ze komen wel achter je aan voor die 40%. Er zijn ook winkels met vaste prijzen, kijk daar eerst rond om een indicatie van de prijzen te krijgen en ga dan de straat weer op naar dat leuke winkeltje met die heel aardige verkoper waar dat schattige shirtje/tasje staat/hangt. merkartikelen bestaan niet in Egypte, het is allemaal nep.

Parfum kun je er goed kopen. betaal maximaal 2 pond per gram.

Een fijne vakantie gewenst.

Harm

• joke

1 egyptische pond = 13 eurocenten.

Gelukkig krijgen de jongens van ons meer fooi. Zij wisselen bij ons, wij blij met klein geld en zij een briefje van 10 waar ze bij de bank meer egyptische ponden voorkrijgen.

Wil ik bij de bank briefje van 100 euro wisselen voor 10 briefjes van 10 euro….. geen probleem.

De man van de koffers krijgt ook wat, de reisleider die erbij zit niet, als je toevallig met een minibusje naar je hotel wordt gebracht…..moet die man eerst jouw zware koffer boven op z'n busje plaatsen en bij je hotel er nog eens een keertje afhalen….. én ze zijn ook blij met euro-munten. Maar geef het wel zo dat de reisleider het niet ziet, anders moet hij het afgeven aan de reisleider…..

Als de taxichauffeur netjes de taximeter aan zet ( wát ze trouwens verplicht zijn) krijgt hij ook fooi, vraagt hij er om….. (tip)….. heeft die pech.

Dat sommige mensen de kamerjongens enz. vaak oude niet meer te gebruiken muntstukken geven, vind ik schandalig.

Dubbeltjes, kwartjes, stuivers…….

Parfum, van de vele parfumwinkeltjes, kun je maar beter gewoon thuis kopen…… als je thuis bent is ruikt je rijk betaalde parfum naar lucht……of te wel…. houdbaar tot aan het vliegveld.

Op het vliegveld hebben ze heel wat betere in de tax free shop.

Verder: kijk wisselgeld altijd na !!!! vooral de munten en de briefjes van 50…….1 pond munten lijken verdacht veel op de 1 euro munt, en briefje van 50 pond (denk je dan) is 50 piaster en da's de helft van 1 pond dus omgerekend nog geen 6,5 eurocent !!!!

Voor wie gaan, fijne vakantie,

joke.

• anneke 1

allemaal bedankt voor de uitleg.

En ja, ik vind het ook schandalig wat de mensen soms voor fooien geven.

Gelukkig niet iedereen.

gr.anneke

• anja

Gelukkig ben ik heel blij met mijn parfum die ik 7 jr geleden heb gekocht, ik gebruik het niet maar als ik weereens heimwee heb of te lang op de vakantie moet wachten

dan haal ik het mooie dopje eraf en dan ruikt het nog zoooo lekker en ben ik weer even in egypte. :)

• JolandaH

Rol euro's is best handig. Maar wij hadden dit jaar dollarbiljetten mee. Niet zo zwaar en zij kunnen de papieren briefjes inwisselen.

• aart bos

als je de tips van “joke-groesbeek” en “harm-de-fietser” goed leest en in de gaten houd zit je goed! het benne allebei ervaren “hurghada-kenners”

kom genieten….