Koptische kerk Hurghada

• jimmyjolanda

Ik heb begrepen dat redelijk centraal in Hurghada, El Dahar, een Koptische kerk staat. Volgens tamelijk oude informatie die ik vond wordt/werd daar op zondagochtend een soort “inloopdienst” gehouden. Weet iemand of daar nog steeds op zondag diensten worden gehouden en zo ja wat dan ongeveer de tijden zijn?

• joke

Dag Jimmy en Jolanda,

van een vriendin die in Hurghada woont kreeg ik antwoord op jullie vraag,

Kerkdiensten zijn op zondag…. s'morgens, maar liefst 2.

Een is van 6.00 tot 9.00 uur.

De andere van 9.00 - 11.00 uur.

Dus na elkaar.

Groetjes,

Joke.

• jimmyjolanda

Ah bedankt!

Dus we kunnen kiezen tussen vroeg op en de rest van de dag nog over, of nog eventjes uitslapen.

We gaan binnenkort op een zaterdag(ochtend, al rond 10 uur landen) aankomen en zitten dan in Makadi Bay, dus ik denk dat we dan toch maar voor zondagochtend 9 uur gaan. :)

• Gebruik anders een andere naam

Ik probeer teleurstellingen te voorkomen als het gaat om de accuratesse van de tijdstippen van de diensten.

U doelt hoogstwaarschijnlijk op de momenteel nog in aanbouw zijnde monumentale Kathedraal van Sint Shenouda aan de Abdel Aziz Fahmi Baha straat in Dahar. De kathedraal vervangt daarmee op exact dezelfde plek haar bescheidener voorganger. Naast de kathedraal bevindt zich, in een niet als kerk herkenbaar gebouw, de eveneens orthodoxe St Michaëls Kerk.

De reguliere orthodoxe lithurgische diensten mogen als individuele gelovigen bijgewoond worden maar men mag echter niet ‘ter communie’ als men niet orthodox is.

Van maandag tot en met donderdag zijn er ochtendmissen van 06.00 tot 08.00 uur in de zeer intieme St Michaël. Op vrijdag is die mis van 07.00 uur tot 09.00 uur en uitsluitend toegankelijk voor kinderen. Op zaterdag is er hier weer ochtenddienst van 06.00 tot 08.00 uur, maar níet op zondag. .

De Kathedraal van Sint Shenouda is voor diensten geopend op vrijdag van 07.00 tot 09.00 uur. Op zondag zijn daar de misdiensten van 07.00 uur tot 09.00 uur en van 09.30 tot 11.30 uur.

Soms gebeurt het dat een misdienende ‘father’ de voorkeur geeft boven Sint Shenouda ipv St Michaël. Dat is iets wat men ter plaatse dient te ervaren en ondergaan.

Mijn bron is de aan de beide kerken verbonden ‘broeder’ Izak.

• joke

Hoi gebruik anders een andere naam,

vriendin haar man had opgebeld naar zijn vriend die kopt is en had het zo doorgekregen…..

Dat er een koptische kerk was wist ik maar niet van de orhodoxe kerk.

Bedankt voor de tip.

Weet u toevallig ook of de St Michaëls kerk ook te bezoeken is zonder kerkdienst bij te wonen ?

En op wat voor tijdstippen, dagen ?

Met groeten,

joke.

• jimmyjolanda

Gebruik anders een andere naam Schreef:

——————————————————-

> U doelt hoogstwaarschijnlijk op de momenteel nog

> in aanbouw zijnde monumentale Kathedraal van Sint

> Shenouda aan de Abdel Aziz Fahmi Baha straat in

> Dahar.

Ik ken de namen van de gebouwen (nog) niet, ik had wel al begrepen dat het de kerk in Dahar is.

> De reguliere orthodoxe lithurgische diensten mogen

> als individuele gelovigen bijgewoond worden maar

> men mag echter niet ‘ter communie’ als men

> niet orthodox is.

Wij zijn gelovigen maar Protestant/Hervormd en Orthodox zijn weer net anders, we zullen niet “ter communie” gaan dus dat zal geen probleem zijn.

> De Kathedraal van Sint Shenouda is voor diensten

> geopend op vrijdag van 07.00 tot 09.00 uur. Op

> zondag zijn daar de misdiensten van 07.00 uur tot

> 09.00 uur en van 09.30 tot 11.30 uur.

Dan is zondagochtend dus een goede keuze.

> Soms gebeurt het dat een misdienende ‘father’

> de voorkeur geeft boven Sint Shenouda ipv St

> Michaël. Dat is iets wat men ter plaatse dient te

> ervaren en ondergaan.

Dus dan zal op zondagochtend de dienst zeker in de St. Shenouda zijn.

> Mijn bron is de aan de beide kerken verbonden

> ‘broeder’ Izak.

Dank aan de bron!