concerta

• mirandachelsea@hotmail.com

Wij gaan in juli weer naar Egypte. Nu heb ik 1 keer de concerta meegenomen met alleen een doktersverklaring en 1 keer heb ik ze thuis gelaten, maar ik vraag me nu toch af moet je het echt vantevoren aanmelden bij de ambassade of is die doktersverklaring voldoende. Ben nog nooit gecontroleerd, maar je weet maar nooit. En heeft iemand ervaring met het vragen van toestemming aan de ambassade?

• mariesjaschipper@hotmail.com

wij hadden concerta ook meerdere malen mee naar Egypte, en hoefde alleen een soort paspoort bij de apotheek te halen. dit is een brief met de datum en diegene die het medicijn gebruikt. en is kosteloos. afgelopen voorjaarsvakantie heb ik het niet gedaan, omdat mij zoon twijfelde of hij in deze week vakantie wilde doorslikken. of dat verstandig was betwijfel ik, blijft toch een raar land.

• biancalammers@chello.nl

Ik zag dit berichtje, en wil toch hierop reageren.

Onze zoon van 9 gebruikt Concerta 18 mg. Wij vertrekken volgende week naar Hurgharda.

Concerta is een middel dat onder de opiumwet valt, dit betekend dus dat je met “drugs” op vakantie vertrekt. Je riskeert strenge straffen als je de regels overtreedt. Ik wil je zeker niet bang maken maar regel dit soort dingen goed, in dit soort landen wil je niet met justitie in aanraking komen. Zeker niet als je het van te voren goed kunt regelen.

Wij hebben de rijksvoorlichtingsdienst (postbus 51 informatiedienst) gemaild met de vraag hoe te handelen en kregen een uitgebreide mail die ik hieronder in het kort even naschrijf.

Je hebt een engelstalige medische verklaring (afgegeven door de arts die het middel heeft voorgeschreven) nodig omdat je naar een land gaat dat buiten het schengengebied valt. De verklaring is 1 jaar geldig.

Vervolgens opsturen naar Farmatec, Zij legaliseren en retourneren de verklaring.

Daarna moet je de verklaring laten legalisern bij het ministerie van buitenlandse zaken, dit kost 17.50 euro, en na betaling krijg je de papieren aangetekend geretourneerd.

Je moet de concerta meenemen in de orginele verpakking! Trek er 4 weken voor uit, dan heb je alles op tijd binnen.

Heb je nog vragen, laat het dan even weten!