Aardappelgerecht

• Tjs

Hallo,

Wij zijn afgelopen maandag terug gekomen uit hurghada. Het was weer geweldig zoals altijd. Ik had echter een vraag.

Wij zijn op super jeep safari geweest in de woestijn. Toen we daar avond eten kregen (in de woestijn) hadden ze een heerlijk aardappelgerecht. Dit wil ik zelf graag klaarmaken maar ik kan niks vinden op google.

We vonden het allemaal zo heerlijk.

Het zijn gekookte aardappels in een soort rode saus platte schrijven aardappels.

Wie o wie kan mij helpen aan een recept.

Groetjes tjitske

• horus

Probeer het eens bij de organisatie van die super jeep safari.

• Tjs

Bedankt voor je reactie dit is schauinsland reizen ik ben benieuwd of die het weten, ik dacht dat de mensen hier die in egypte wonen het misschien wisten?

Groetjes tjitske

• Hermann (Wulff-vrijetijd v.o.f.) (Beheerder)

Wij zijn Egyptisch van oorsprong en we weten precies wat dit is! Stuur me een privebericht dan zorg ik ervoor dat je het recept krijgt!

• Saskia Velsen

Ali een vriend van ons die in onze favoriete kroeg werkt (Big Brother).

Maakt dit aardappel gerecht speciaal voor mij als hij weet dat we komen eten.

Is echt over heeeeeeeeeerlijk.

Sanyet Batates (Oven Potato Stew)

10 Potatoes.

Beef (or lamb or turkey, quantity according to budget.

4 Onions

2 cups tomato paste.

Cardamom pod (Habahan)

Salt and pepper.

Method:

1. Cut 1 onion into 4 pieces (this goes with the meat when it is boiled). Cut the remaining onions into ring slices and place them in a cooking pot, and keep the other onion for later use.

2. Wash and peal the potatoes and cut them into thick slices and put in the pot, add water to cover the ingredients and add the tomato paste and salt and pepper to taste.

3. Boil the mixture for about an hour until the potatoes are cooked.

4. In the mean time cut the beef into 2x2x2cm cubes and put in another pot with the remaing onion and the cardimom. Boil for about 1/2 an hour, then fish the cardimom out.

5. Preheat the oven.

6. Layer the potatoe and onion slices in the oven dish together with the beef cubes.

7. Pour the beef broth (Bahreez) resulting from boiling the beef in the oven dish, and put the dish in the preheated oven. Cook until the potatoe become red in colour (10-15 mins). You might need to add more broth if all the water is absorbed before that.

Variations and Comments

* You can miss out on the meat to end up with a vegeterian dish

* You can use a layer of uncooked tomatoes as well. You can also add a layer of uncooked onions.

* This is a low fat version since there is no fat used in cooking. For a lower fat version use turkey instead of beef. For a fuller fat version with nice distinctive taste use lamb.

* This is the quick way of cooking this dish and requires less time than cooking everything in the oven from their raw state (usijng thinly sliced potatoes).

* The proper, full taste, full fat method would involve frying some of the ingredients (meat, onions, tomatoes with possibly some garlic) in olive oil rather than boling them, but can result in too heavy a meal.

Groeten

Saskia

• Hermann (Wulff-vrijetijd v.o.f.) (Beheerder)

Perfect, dit is em inderdaad ! Beter had ik het niet kunnen opschrijven.

• Humphrie

Hallo Saskia,

Even een vraagje hier over zou je dat misschien ook kunnen vertalen in het nederlands, nu kan ik het vrij aardig vertalen maar gewoon voor de zekerheid. Dan kan ik dit recept aan een eetcafe geven (O C) Helaas mag geen reclame maken vandaar de afkorting. Wie weet gaan ze het wel maken.

Alvast bedankt!

Groetjes Humphrie

• agnes

Als je iets vertaald wilt hebben in een andere taal ff bij ( google/vertalen ) invullen.

Succes en smakelijk eten.

Sanyet bataten (Oven Potato Stew)

10 Aardappelen.

Rundvlees (of lam of kalkoen, hoeveelheid volgens budget.

4 Uien

2 kopjes tomatenpuree.

Kardemom pod (Habahan)

Zout en peper.

methode:

1. Snijd een ui in 4 stukken (dit gaat met het vlees als het wordt gekookt). Snijd de overgebleven uien in ringen plakjes en leg ze in een kookpot, en houden de overige ui voor later gebruik.

2. Was en Schil de aardappelen en snijd ze in dikke plakken en leg in de pan, voeg water toe om de ingrediënten te dekken en de tomatenpuree en zout en peper toe naar smaak.

3. Kook het mengsel gedurende ongeveer een uur tot de aardappelen gaar zijn.

4. In de tussentijd snijden het vlees in blokjes 2x2x2cm en zet in een andere pot met de resterende ui en de cardimom. Kook voor ongeveer 1 / 2 een uur, dan is de vis cardimom uit.

5. Verwarm de oven voor.

6. Laag van de aardappel en de ui in de ovenschaal, samen met de blokjes vlees.

7. Giet de runderbouillon (Bahreez) als gevolg van het koken van het vlees in de ovenschaal, en zet de schotel in de voorverwarmde oven. Koken tot de aardappel rood van kleur (10-15 minuten). Mogelijk moet u meer bouillon toe te voegen als al het water is geabsorbeerd daarvoor.

Variaties en Opmerkingen

* U kunt missen op het vlees om te eindigen met een vegetarische schotel

* U kunt gebruik maken van een laag van rauwe tomaten ook. U kunt ook een laagje ongekookte uien.

* Dit is een laag vet-versie omdat er geen vet gebruikt in de keuken. Voor een lager vet-versie te gebruiken kalkoen in plaats van rundvlees. Voor een nadere dikke versie met mooie karakteristieke smaak te gebruiken lam.

* Dit is de snelle manier van koken dit gerecht en vereist minder tijd dan het koken alles in de oven van hun ruwe toestand (usijng dun gesneden aardappelen).

* De juiste, volle smaak, zou volvette methode te betrekken bakken enkele van de ingrediënten (vlees, uien, tomaten met eventueel enige knoflook) in olijfolie in plaats van Boling, maar kan resulteren in een te zware maaltijd.

groetjes Agnes.

• Humphrie

Hallo Agnes,

Ik wil je bedanken voor de vertaling ervan. Toppie

Groetjes Humprie

• agnes

Hallo Humprie.

Graag gedaan hoor.

groetjes Agnes.