Pendules Gaan In Staking

• Han

Masa al Kheir,

Als voortekenen niet bedriegend zijn dan zal dit jaar geen sprake zijn van de introductie van zomertijd in Egypte. Eigenlijk een beetje verwarrend want het is klimatologisch gezien vrijwel altijd zomer in Egypte. Zelf ben ik uiteraard het spreekwoordelijke zonnetje in huis en kan er volgens mijn hoofdverloofde (sunblock factor +0) de klok op gelijk gezet worden.

Ik reik mijn schare van trouwe volgers op dit onvolprezen prikplatform de suggestie aan om de volgende Engelstalige link te raadplegen:

http://english.ahram.org.eg/NewsContent/1/64/10419/Egypt/Politics-/Egypt-cancels-daylight-saving-time.aspx

Enig voorbehoud lijkt mij evenwel op gepaste plaats. Ik sluit niet uit dat de plaatselijke autoriteiten getroffen worden door een tijdelijke zonnesteek en het (voorlopige) besluit alsnog terugdraaien.

En passant, een uitbundig Pasen toegewenst. Of, zoals wij dat hier min of meer fonetisch plachten uit te drukken als het een feestperiode betreft: kollu sana whenta taíb.

• rudolf

Het Egyptische kabinet, onder leiding van premier Essam Sharaf, heeft ingestemd met een wet te annuleren zomertijd. Klokken een uur vooruit zou vanaf de laatste vrijdag van april zijn gegaan.

Zomertijd werd voor het eerst vastgesteld in 1988 als een manier om het elektriciteitsverbruik te verminderen. Het ministerie van elektriciteit en energie heeft een studie naar het kabinet de onthulling dat de uitvoering van de zomertijd geen invloed in dit opzicht.

In Egypte de standaard tijd is GMT (UTC) + 2 en tijdens de zomertijd, Egypte is GMT + 3. De DST was begonnen om middernacht op de laatste donderdag van april en eindigt op de laatste donderdag van september.

google vertaling

• Han

Bedankt voor de geste om het Engelstalige bericht te ‘laten’ vertalen, Rudolf.

'Zomertijd werd voor het eerst vastgesteld in 1988 als een manier om het elektriciteitsverbruik te verminderen. Het ministerie van elektriciteit en energie heeft na een studie onthuld dat de uitvoering van de zomertijd in dat opzicht geen invloed uitoefent'.

Het betreft hier uiteraard een drogargument; het ware motief is uiteraard gelegen in het gegeven dat in 2011 de ramadan in Egypte samenvalt met de heetste zomerperiode met ‘onaanvaardbaar’ hoge dagtemperaturen.

De introductie van de zomertijd in de laatste week van April 2011 zou dan impliceren dat straks tijdens de ramadan de wintertijd (tijdelijk) dient te worden ingevoerd met het terugdraaien van de klok van twéé in plaats van één uur.

Ik verwijs in dat opzicht naar een quote van Abraham Lincoln: “You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time.”

• Han

Ter bevestiging; de zomertijd is níet ingevoerd, hetgeen impliceert dat op een dag als vandaag de duisternis tussen 19.00 en 19.10 inviel.

• Helena

Han Schreef:

——————————————————-

> Ter bevestiging; de zomertijd is níet ingevoerd,

> hetgeen impliceert dat op een dag als vandaag de

> duisternis tussen 19.00 en 19.10 inviel.

Dank je wel Han.

Mvg:Alie