Zojuist lees ik, dat er een aantal Nederlandse ondernemers een initiatief hebben genomen. Gezien mijn achtergrond en de inhoud van de tekst: hierbij een korte reaktie. Tegenwoordig mag ik ondernemers ondersteunen bij het verbeteren van hun sales en marketing proces. Vanuit deze hoedanigheid, zie ik geregeld en veelvuldig dat men in valkuilen trapt. Daar waar ik kan, wil ik uiteraard mijn steentje bijdragen ervoor te waken dat onze “Egyptische Columbianen” delefde fouten maken.
Alles draait uiteindelijk om geld verdienen. Hoe? Door een visie te hebben wat uw klant, i.c. bijvoorbeeld de nederlandse toerist EN een product aan te bieden waarin in een behoefte voorzien wordt met uiteraard een onderscheidend vermogen (in de marketing Unique Selling points genaamd). De volgende vraag is HOE deze doelgroep bereikt kan worden: flyeren op het strand, publicatieborden in de hotels, mond-op-mond reclame etc. Timing is hierbij van cruciaal belang: veel aankopen zijn impuls aankopen.
Marketeers gebruiken de 4p's, de moderne generatie zelfs 5, die men de marketing mix noemt. Product: wat bied je aan? Plaats: waar aanbieden, Promotie: welke promotionele activiteiten uitzetten, Prijs: wat is beste niveau, Personeel: juiste personen om product te verkopen.
Bovenstaande is wellicht een veel te lange inleiding om te reageren op het enthousiast gaan staan zwaaien met een (waarschijnlijk Nederlandse) vlag op het vliegveld. In onderstaande lees ik, dat deze aktie zelfs tot klanten, dus omzet, heeft geleid. Als plausibele verklaring hiervoor kan ik louter verzinnen dat u een categorie mensen/Nederlanders (lees: doelgroep) weet te raken met dit initiatief, waarvoor mijn complimenten. Ik kan mij daarnaast zeer goed voorstellen dat een overgroot deel van de vakantiegangers die toch weer naar Egypte komt, voor de zon komt, geen gezeur wil, en wil genieten. Op deze wijze geconfronteerd worden met “bedelende overwinteraars” zal menig weldenkende en van enige intelligentie en klasse hebbende Nederlander niet immer kunnen waarderen veronderstel ik.
Hopende dat bovenstaande aanzet tot denken en een glimlach.
Ik wil afsluiten met “Sine labore non erit panis in ore”