han doe eens gewoon en schrijf onder je eigennaam en niet onder die van je zoon
Nog even een macro-economisch getinte gedachte:
Ik meen dat het toerisme en het Suezkanaal een significant aandeel vertegenwoordigen van ca. 50% in het totale BNP van Egypte. Overige deel uiteraard door aardolie-industrie etc. Stabiliteit is dus noodzakelijk om het toerisme (lees: ook het BNP) weer op “het oude niveau” te krijgen die verder klimmend geëxtrapoleerd kan worden. Met enige spanning kijk ik wel uit naar de ontwikkeling van het inflatie%. Egypte zal niet het eerste land zijn dit door mis-management blijft zitten met een enorm inflatie% met alle gevolgen vandien, OOK voor de toeristische sector en eenieder werkzaam hierbinnen. Het nieuwe regime, en de kenteringen die opgetreden hebben na de revolutie, zal mijns inziens veel energie moeten stoppen in zaken als het zsm op gang brengen van het toerisme, uitdragen van stabiliteit, een visie uitrollen over het te implementeren macro-economische beleid met ingrijpende hervormingen en elimineren van “culturele ziektes”. Hierover wellicht later meer.
Mocht iemand mij kunnen verrijken met inzichten over de ontwikkeling van de Egyptische Economie en in het bijzonder die van Hurghada dan verneem ik dit gaarne.
PS: ik las een bericht van “Egyptelover”; is er een reden van de strekking van de stelling en wie is “Han”; mocht dit in de onderlinge relationele sfeer zitten, dan haak ik af. Wellicht is het een idee, zeg ik als “newcomer”, dat we een korte intro geven van wie we zijn. Persoonlijk intrigeert het mij te weten met wie ik communiceer via dit medium.
(Excuus: foutief gepost in eerste instantie)
Nog even een macro-economisch getinte gedachte:
Ik meen dat het toerisme en het Suezkanaal een significant aandeel vertegenwoordigen van ca. 50% in het totale BNP van Egypte. Overige deel uiteraard door aardolie-industrie etc. Stabiliteit is dus noodzakelijk om het toerisme (lees: ook het BNP) weer op “het oude niveau” te krijgen die verder klimmend geëxtrapoleerd kan worden. Met enige spanning kijk ik wel uit naar de ontwikkeling van het inflatie%. Egypte zal niet het eerste land zijn dit door mis-management blijft zitten met een enorm inflatie% met alle gevolgen vandien, OOK voor de toeristische sector en eenieder werkzaam hierbinnen. Het nieuwe regime, en de kenteringen die opgetreden hebben na de revolutie, zal mijns inziens veel energie moeten stoppen in zaken als het zsm op gang brengen van het toerisme, uitdragen van stabiliteit, een visie uitrollen over het te implementeren macro-economische beleid met ingrijpende hervormingen en elimineren van “culturele ziektes”. Hierover wellicht later meer.
Mocht iemand mij kunnen verrijken met inzichten over de ontwikkeling van de Egyptische Economie en in het bijzonder die van Hurghada dan verneem ik dit gaarne.
PS: ik las een bericht van “Egyptelover”; is er een reden van de strekking van de stelling en wie is “Han”; mocht dit in de onderlinge relationele sfeer zitten, dan haak ik af. Wellicht is het een idee, zeg ik als “newcomer”, dat we een korte intro geven van wie we zijn. Persoonlijk intrigeert het mij te weten met wie ik communiceer via dit medium.
EdwintB Schreef:
——————————————————-
> Met enthousiasme en veel interesse heb ik de
> verhalen over onder andere de Stock exchange
> gevolgd. Goed dat deze kant op deze wijze
> eindelijk eens kundig belicht wordt; hiervoor dank
> mijner zijde.
>
> Ik ben erg benieuwd of er inmiddels meer bekend
> is over de status van de Egyptian Stock Exchange;
> inderdaad een zeer belangrijke graadmeter!!!!
>
> Edwin
Met excuses voor het uitgestelde antwoord.
Goed om te lezen dat er ook waardering en ruimte is voor een economische kijk op zaken. Naar verluid zal de Stock Exchange op 28 Maart 2011 haar deuren heropenen. De vrees voor een ‘meltdown’ van waardepapieren is niet onaanzienlijk; vandaar ‘uitstel’.
Er is reeds vastgesteld dat de revenuen uit de slagader van Egypte, namelijk het Suez Kanaal, naast opbrengsten uit toerisme, katoen- olie- en gasexport, en ‘remittances’ van in het buitenland werkende Egyptenaren een belangrijke indicator zijn voor de status van de Egyptische economie.
De kanaalinkomsten, waaronder ‘transit fees’ (heffingen) voor passerende schepen bedroegen $388.7 miljoen in February 2010; dit jaar is sprake van een stijging van 16,3 % in dezelfde maand. In Janauri 2011 bedroegen de inkomsten nog $416.6 miljoen maar Februari is traditiegetrouw ‘zwakker’ omdat er dan sprake is van minder niet-olie gerelateerde scheepvaart.
Zoals te lezen valt zijn de inkomsten in US dollars. Het is dus van groot belang dat de Egyptische pond niet gaat wankelen.
Een van de redenen dat de doorvaart tijdens de revolutie nauwelijks te leiden heeft gehad is de ‘military’ die garant staat voor een soepele dageljkse operatie.
De andere, en voor ons van levensbelang zijnde factor, namelijk toerisme, komt slechts mondjesmaat en uiterst schoorvoetend op gang. Het geschonden vertrouwen van de toerist, onder andere gevoed door een niet te stoppen geruchtenstroom, zal snel hersteld moeten worden.
.
Beste Han,
Via deze weg wil ik u/jou een verzoek doen de lezers van dit medium een verhelderende update te geven die eerdere publicaties overtreffen. Wat is de exacte status en wat zijn de recente ontwikkelingen met betrekking tot de “Egyptian Stock Exchange”? Ik, en ik veronderstel enkelen met mij, ben zeer benieuwd en kijk uit naar uw/jouw reactie!
Vr Gr. Edwin tB
De stock exchange is vandaag eventjes open geweest. Bij een verlies van meer dan 5% zou gesloten worden, en dat gebeurde dan ook, op 8,25%, meen ik.
De vele aarzelingen om naar Egypte op vakantie te gaan hebben niet zozeer met de binnenlandse situatie te maken,ook de situatie in de regio speelt een grote rol. De Middellandse Zee ligt vol oorlogsschepen, in het buurland woest de zoveelste revolutie, en is inmiddels in oorlog met het Westen.
Er gebeurt zóveel en zó snel dat je het risico loopt daar wellicht niet meer wég te kunnen. Zó leuk is Egypte nu ook weer niet!
Het is jammer voor de ondernemers, maar dít is ondernemersrisico! Moet je incalculeren als je in het Midden Oosten gaat ondernemen….
> Er gebeurt zóveel en zó snel dat je het risico
> loopt daar wellicht niet meer wég te kunnen. Zó
> leuk is Egypte nu ook weer niet!
> Het is jammer voor de ondernemers, maar dít is
> ondernemersrisico! Moet je incalculeren als je in
> het Midden Oosten gaat ondernemen….
Voor pioniers met onafhankelijkheidsdrang is het een uitdagende sociale- en werkomgeving met geheel eigen (zakelijke) normen, waarden, ethiek en etiquette. Ik heb niet de indruk dat Egypte zich in negatieve zin significant onderscheidt van andere landen cq regio's.
Op de dag die U aanhaalde was ik in Cairo letterlijk om de hoek van het beursgebouw met een imponerende militaire presence. Het was inderdaad binnen een half uur tijdelijk ‘over en sluiten’. Momenteel lijkt sprake van normalisatie en stabilisatie. Mij zijn geen tragische verliezen van kleine zelfstandigen of bescheiden investeerders bekend; me realiserend dat dat uiteraard geen graadmeter is.
Cheers
EdwintB Schreef:
——————————————————-
>
> Mocht iemand mij kunnen verrijken met inzichten
> over de ontwikkeling van de Egyptische Economie en
> in het bijzonder die van Hurghada dan verneem ik
> dit gaarne.
>
Masa al Kheir,
Ik reik de suggestie aan om daarvoor het Engelstalige http://www.thedailynewsegypt.com/ te raadplegen. Deze website presenteert zich als ‘onafhankelijk’ en heeft zich ten tijde van het Moebarak-regime ook als zodanig weten te handhaven.
Op de hoofdpagina kan men ‘doorklikken’ naar toerisme-gerelateerde onderwerpen via de button ‘business’:
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?