Egyptian Stock Exchange

• Han

Niet alleen de vigerende apocalyptische, onwerkelijke stilte en de collectieve apathie in het straatbeeld vormen een indicatie van de comateuze toestand waarin Egypte momenteel verkeert; ook de beurs is een belangrijk (macro-economisch) en doorslaggevend ijkpunt.

Naar verluid opent aanstaande zondag de Egyptian Stock Echange in Cairo weer haar deuren; een graadmeter niet alleen voor de status van de Egyptische pond en valuta-verhoudingen ten opzichte van de euro en de dollar, maar ook als een gevoelige financiële thermometer voor de investeringsbereidheid van (buitenlandse) ondernemingen.

Op facebook is inmiddels een lovenswaardig initiatief gestart. De Egyptische bevolking en andere betrokkenen en/of geïnteresseerden worden in de beste traditie van het Keynesiaanse anti-cyclisch model uitgedaagd om ten tijde van recessie te investeren. Voor wie het verloop wil volgen reik ik de volgende link aan:

http://www.facebook.com/#!/event.php?eid=148978795159492

• brit

zo zeg, en krijgen we hier nog ondertiteling bij, in 'n beetje taal die iedereen snapt,bvd

• Helena

Ja Brit,ik had het al gelezen en daarom ook GEEN reactie op gegeven….Ik denk dat het proffessor Plop is…;)

• joke

GEBRUIK EENS EEN ANDERE NAAM

ja, ja……

kan het ook in gewoon nederlands !!!!

enne kan je niet eens een andere: lees je eigen naam als berichtgever plaatsen ? Lijkt wel of je iets te verbergen hebt, en je naam ook nog eens in KOEIENLETTERS, zeker bang dat je hier op dit prikbord niet opvalt…..

Doe maar eens gewoon, dat zal best moeilijk voor je zijn, maar hier op prikbord houden we van gewoon, niet van hoogdravend,

dus daarom groet ik je deze keer ook niet,

Joke.

• Han

Uiteraard staan de prijzen van ‘eerste levensbehoeften’ momenteel onder druk. Het korte termijn-effect is zichtbaar en voelbaar in de vorm van dagelijkse prijsstijgingen en de ‘sur place’ die de internationale toeristische industrie en de nationale transportsector nu treft.

In delen van het land zijn de prijzen voor groenten en propaangastankjes in twee weken tijd bijna verdubbeld. Niet per se vanwege een verstoord mechanisme van vraag en aanbod maar als gevolg van opportunistisch inhaken op de malaise door scrupuleuze aanbieders en marktlui. Prijzen worden aldus cosmetisch hoog gehouden.

Egypte heeft dertig jaren lang vrijwel stil gestaan en gleed al geleidelijk af op de economische shock-situatie waarin we ons momenteel bevinden. Het was niet vraag óf Egypte in een sociale en economische malaise zou belanden maar wannéér. Dat onontkoombare proces is slechts geaccelereerd vanaf 25 Januari 2011.

Deze korte termijn-stuiptrekkingen hoeven niet per se chronisch te zijn en een blijvend negatief effect te hebben op de langere termijn. Het zou mij niet verbazen als een succesvolle transitie zal leiden tot een getrapte vooruitgang. De Egyptenaren, snakkend naar vrijheid en ontplooiing, zullen namelijk niet langer stelselmatig geïntimideerde voorwerpen maar actieve burgers zijn.

Egypte heeft een enorme onderdrukte en niet-aangeboorde potentie op gebied van onderwijs en werk. Momenteel is de arbeidsproductiviteit- en kwaliteit schrikbarend laag. Na ontworsteling aan het regime en een geleidelijke overgang zal Egypte aantrekkelijker worden voor binnenlandse en buitenlandse investeerders; juist vanwege de toename van die arbeidsproductiviteit en kwaliteit. Dan wordt het namelijk weer een incentive in Egypte om in je vak uit te blinken of er een uit te willen oefenen. Consumenten- en concurrentiebewustzijn en klantgericht denken zullen geleidelijk aan hun intrede doen; in Egyptisch tempo weliswaar, maar toch. Het is te hopen en ook aannemelijk dat ook welvarendheid eerlijker verdeeld wordt onder de bevolking.

Het is mijn stellige overtuiging dat het landsbelang gebaat is bij een leeg Tahrir Plein om een en ander op termijn te kunnen bewerkstelligen. En wel nú.

Slagvaardigheid wordt momenteel verlamd door de pleindictatuur. Hoe langer namelijk het plein vol blijft staan, hoe groter de omvang van de huidige crisis en de vertraging van het toekomstige democratiseringsproces.

• joke

5x gewijzigd, was zeker moeilijk voor U om het in het begrijpend Nederlands om te zetten,

joke

• aart bos

wie is dit toch? schijnt ons wel te kennen en is hier geweest toen we inderdaad als enige internet hadden. morgen zal ik op zoek gaan. wie weet is hij een van de nasi-eters, alhoewel die ken ik vrijwel allemaal. en wil ik hem wel beter leren kennen? en kan ik hem wel begrijpen als hij wat zegt?

boeiend nieuw avontuur en wel leuk als je toch niks te doen hebt

professor plop?

• Han

Marianne & Aart,

Terwijl ik dit schrijf schalt oorstrelend ‘Knocking On Heaven’s Door' vanuit de nieuwe Marina over Hurghada. Ik bedenk me dat dat niet eens toeval is maar eerder illustratief voor de hoopvolle toekomstverwachtingen van onze Egyptische vrienden. .

Het is mooi om te constateren dat jullie een ‘vluchthaven’ kunnen bieden voor loyale en ‘achtergebleven’ Nederlanders, er de gemeenschapszin ‘in den vreemde’ mee versterkend. Driewerf pluim voor de gastvrijheid en de culinaire met kroepoek gelardeerde nasi-tractatie!

We zijn zelf momenteel ook vrijwel ‘total-loss’ met ons bedrijfje en hopen samen met jullie op betere tijden; niet in het minst in het sociale, privé- en economische belang van onze meer dan loyale medewerkers. Ondernemen is namelijk meer dan alleen geld verdienen.

• Han

Ik probeer zo goed en kwaad als het kan het internationale en Arabische nieuws te volgen en als de voortekenen ons niet bedriegen dan zal de Egyptian Stock Exchange haar deuren níet openen op zondag 13 februari 2011.

Egypte heeft meer dan ooit behoefte aan stabiliteit. Het ziet er nu naar uit dat gewacht wordt tot aanstaande woensdag voor beurshandel.

• EdwintB

Met enthousiasme en veel interesse heb ik de verhalen over onder andere de Stock exchange gevolgd. Goed dat deze kant op deze wijze eindelijk eens kundig belicht wordt; hiervoor dank mijner zijde.

Ik ben erg benieuwd of er inmiddels meer bekend is over de status van de Egyptian Stock Exchange; inderdaad een zeer belangrijke graadmeter!!!!

Edwin