In en in triest

• Saskia Velsen

In en in triest wat er gebeurt,

Volgens de telegraaf zijn er nog 2 Nederlandse toeristen in Hurghada die niet weg willen en een verklaring hebben getekend dat ze geen aanspraak zullen maken op het calamiteitenfonds!!!!!!!

Weet dat er nog veel meer Nederlanders in Hurghada zitten die daar permanent of semipermanent wonen die willen ook niet weg. Geef ze geen ongelijk. Heb je na jaren lang ploeteren wat op gebouw ga je het niet zo gauw in de steek laten.

Want als je toevallig terug ben in Nederland kan je niet meer zo makkelijk terug gaan naar Hurghada.

Transavia heeft alle heen vluchten naar Hurghada tot eind februari geannuleerd en Jetair voorlopig tot half februari.

En de mensen maar zeuren oven een al eerder geboekte vakantie. Denk niet dat als Mubarak gelijk opstapt dat alle problemen opgelost zijn . En mentaliteit dat 30 jaar lang is opgebouwd kan je niet overnacht veranderen.

Logistiek ligt Egypte plat, dat gaan ook de hotels dat komende dagen merken als hum voorraad niet meer wordt aan gevuld, dan gaan ook de 30.000 Engelse toeristen die nog in Hurghada zitten klagen.

Over de Russen horen we niets, zullen ook nog wel gewoon aanwezig zij!

Op de TV is voor zover mij bekend nog geen enkel commentaar geweest van Rusland. Hebben toch ook een groot belang in het wel zijn van Egypte en de Egyptenaren?

Top ambtenaren uit de regering (volgen de pers)zijn via El Gouna inmiddels gevlucht en schijnen biljoenen mee genomen te hebben!!!!

En de arme bevolking maar demonstreren voor een beter leve.

Wens al onze Egyptische en Nederlandse vrienden en kennissen heel veel sterk toe de komende tijd.

• aart bos

je hebt eindelijk je droomhuis afgebouwd en dan komt die hurricane. ik sta op de stoep en kijk naar de restanten. zo ziet egypte eruit en zeker ook hier.

de russen gaan ook vertrekken en zoveel engelsen zijn er echt niet.

ik ben 1 van die twee die ondertekend hebben. ik had een vlucht naar nederland geboekt maar heb besloten me meissie niet alleen te laten ( boeiend ! )

er zijn hier een heleboel nederlanders met allemaal hetzelfde gevoel: solidariteit met het volk en de jongens op de straat en onzekerheid en spanning over wat verder gaat gebeuren. boodschsappen gedaan en het huis wordt angstvallig in de gaten gehouden. we hopen internet te houden-we kunnen/horen niks zonder. tv-beelden zijn ernstig maar ook objectief??? van de staatstv zeker niet maar is al jazeera objectief??

• suzanne

ook wij hebben een vakantie geboekt voor in juni. Voor ons is het een vakantie die misschien niet doorgaat of omgeboekt wordt.

Voor mensen in Egypte is het hun toekomst. Wat mijn vakantie betreft is het niet zo belangrijk. Ja ook wij werken heel hard voor de vakantie. Ik hoop voor de bevolking een goeie afloop.

Aart hopelijk hou je ons op de hoogte. Succes.

Suzanne

• Saskia Velsen

Hallo Aart en Marianne,

Chapau, dat je bij je meissie blijf, zal voor jullie ook wel erg moeilijk zijn om je in deze omstandigheden staande te houden en door te geen met je altijd zo positieve gedachten gang.

Hoop dat het Orange Café een ontmoetings plek is en blijft voor de resterende Nederlanders en andere toeristen die op de hoogte willen blijven.

Objectiviteit is een groot woord als het gaat om berichtgeving. Wij horen van alle kanten verschillende berichten…….. maar wat moet je geloven? is er een eenduidige waarheid??

Denk wel dat de mensen (veelal jongeren) die in de toeristen steden weken niet de doorsnee Egyptenaar zijn. De meeste hebben wel een goede opleiding maar kunnen hun beroep niet uitoefen om dat er geen werk voor ze is. Toch hebben ze werk. De jongeren in de grote steden hebben het veel zwaarder dan wij denken, opgeleid of niet,. De banen gaan veelal naar de zonen en dochters van de machthebbers, en dat zien de gewone jongeren ook. Er is veel woede onder het Egyptische volk en ook veel angst. De klok kunnen we niet terug draaien maar we kunnen wel hopen voor een betere toekomst.

We houden angstvallig alle berichten in de gaten.

Overwaaien gaat het zeker niet, rustig in de toeristen steden ! of stilte voor de storm. Hoe dan ook we hope en leven met jullie mee.

• nclma

Ik vind mijn vakantie ook van ondergeschikt belang van wat er gebeurt in Egypte hoor, kijk dat het niet doorgaat is heel jammer. Ik had in mijn koffer al boeken voor Aart zitten en had al foto's van de jongens/mannen van het hotel om ze aan hen te geven. Ik hoop dat er voor hen nog steeds werk blijft, maar als ik alle verhalen zo hoor, dan ben ik heel bang dat ze snel zonder werk zitten en hun families niet meer kunnen onderhouden…laat staan dat ze op dit moment weten hoe het met hun familie gaat in Cairo of waar ze dan wonen (wij hebben toevallig gepraat met mensen die hun hele familie onderhouden in Cairo, zij gingen 3 weken werken in het hotel en dan een week met hun zuurverdiende geld naar Cairo voor 1 week en dan weer terug naar het hotel, ik neem aan dat er meer op deze manier werken?), ik kan me niet indenken hoe het nu voor hen moet zijn….je ziet dat er minder werk is, dus steeds minder geld, waar moet je dan van leven????? En hoe onderhoud je dan je familie…..

Ik vind en in en intriest om dit te zien gebeuren……..en niks te kunnen doen…

• Taat

Ook wij zouden 10 februari voor de 13de (….8-)) keer naar Egypte. Ook wij zien met pijn in ons hart wat er gebeurt. Tuurlijk moest er iets veranderen, maar wat gaat er nu gebeuren en wie komt er nu in de regering? Wij maken ons verschrikkelijk zorgen om al die mensen (vnl mannen/jongens) in de toeristen-branche, waar moet hun geld nu vandaan komen? Van die arrogante Russen? Dacht het niet. Je hebt het over mensen die “3 weken op-1 week af” familie in Cairo onderhielden. Wij hebben met jongens gesproken uit Aswan, werkten 3 maanden onafgebroken, vaak 14 uur per etmaal (!) en hadden dan 2 weken vrij. Al hun geld ging voornamelijk naar hun familie. We maken ons zorgen en zijn beetje bang dat Egypte toch nooit meer zo wordt als voorheen. Als Trans niet alle reizen had geannuleerd hadden wij het prima aangedurfd overmorgen toch te gaan. Helaas. Zodra het enigszins kan gaan we weer! Inshallah?

Groet, Taat