dit kreeg ik net binnen via via
lees dit maar even
Wie over de boulevard van Hurghada loopt, merkt dat het rustig is: geen protesten maar ook weinig toeristen. Andree de Jong woont al zes jaar in de Egyptische badplaats aan de Rode Zee en zegt dat er op dit moment niets aan de hand is. ‘Het geruchtencircuit is meestal groter dan de waarheid.’
'Ik heb de televisie uiteindelijk uitgezet. Ik word niet goed van alle indianenverhalen dat er van alles aan de hand is. Maar er is tot nu toe echt niets aan de hand in Hurghada. Het lijkt alsof mensen graag negatief nieuws, angst en paniek verspreiden. Het is vervelend, want familie en vrienden in Nederland vragen wanneer ik terug kom, en ik kom niet terug als het niet hoeft.'
Registreren
Andree is vrijwillig contactpersoon voor de Nederlandse ambassade, het zogenoemde blokhoofd. Toen ze merkte dat het in Egypte onrustig werd, heeft ze het initiatief genomen om de registratielijst van Nederlanders in de regio bij te werken.
In een eerste bijeenkomst riep ze Nederlanders op om Nederlandse kennissen te vragen zich te laten registreren, zodat als er iets gebeurt, de ambassade iedereen zo snel mogelijk kan bereiken. Er wonen zo’n tweehonderd Nederlanders in de regio.
Hamsteren
Later organiseerde ze in het lokale Nederlandse stamcafé, Orange Café , een grotere bijeenkomst om de stand van zaken uit te leggen en de indianenverhalen de kop in te drukken. Ook belangrijk was om iedereen uit te leggen hoe zich voor te bereiden voor het geval er wel iets gebeurt.
Vooral zorgen voor voldoende voorraden in huis: water, eten, benzine, medicijnen en voor ouders met jonge kinderen genoeg pampers en dergelijke. ‘Ik heb donderdag bij de lokale supermarkt gehamsterd.’
Leger aanwezigheid
Volgens Andree zijn er ook misverstanden over de aanwezigheid van het leger in Hurghada. Er zijn geen tanks met groot geschut, wel een aantal gepantserde voertuigen met militairen. ‘Daar hebben we mee gesproken. Het zijn hele vriendelijke jongens die hebben gezegd ’Wij zijn hier. Wij beschermen jullie. Leef gewoon je leven. Niets aan de hand.'
'En dat is ook zo. Er is hier niets aan de hand tot nu toe. Cairo is 500 kilometer hier vandaan. Ik zie op de televisie wat de rest van de wereld ook ziet. Een ver-van-mijn-bed-show, bijna.'
Meningen
Andree spreekt met de lokale bevolking over het al dan niet aftreden van Mubarak. Volgens haar zijn de meningen verdeeld. Zelf weet ze ook niet wat het beste is: ‘Je weet niet wat je ervoor terugkrijgt als hij weg gaat. Ik durf daar geen uitspraak over te doen.’ Andree durft wel zeker een uitspraak te doen over haar eigen situatie. Zij denkt, ondanks de onrust, absoluut niet aan een terugkeer naar Nederland.