visum

• Mari

Zoals Marianne het verwoordt, is precies zoals het bij ons is gegaan. Wij hadden via internet de reis naar Egypte bij Iristravel geboekt. Na veel wikken en wegen, prijzen vergelijken en de geboden service/kwaliteitsverhoudingen, zijn we uiteindelijk overstag gegaan en hebben bij deze reisorganisatie geboekt. Nadat ik al wel al tweemaal telefonisch contact had gehad met de medewerkers van deze.

Nadat we geboekt hadden en de eerste aanbetaling hadden overgemaakt, kwamen er bij ons toch wat vragen over, onder andere, het visum. We kregen niet of nauwelijks enige vorm van informatie. De medewerkers waren iets minder “aardig” en ik wil het woordje “incompetent” niet gebruiken, maar doe het lekker toch. De reisbescheiden zijn uiterst sumier en op de site van Iristravel kom je ook geen stap verder. Vanaf dat moment ben ik mij wat meer gaan verdiepen in o.a. dit forum en djeez, wat een openbaring. Er kwamen zoveel antwoorden op de meeste van onze vraagtekens, dat de reis eigenlijk niet stuk kon. De reis was ook niet stuk, het was, zoals ik al eerder schreef: GEWELDIG!! Alleen het begin van de vakantie verdiende niet de schoonheidsprijs. En dan kun je wel zeggen: “Je bent accoord gegaan met hun reisvoorwaarden”, maar als die reisvoorwaarden nergens, maar dan ook nergens bekend zijn, dan komt het toch rauw op je dak als je daar mee ter plaatse wordt geconfronteerd.

Achteraf heb ik maar gedacht dat ik het maar zie als een soort “ontwikkelingshulp”, maar kloppen doet het niet. Overigens hetgeen wat wij hebben betaald voor deze reis en datgeen wat wij daarvoor hebben gekregen was buitengewoon goed. We hebben een prachtige vakantie beleefd in een schitterend hotel, een heerlijke cruise en een zeeeer enthousiaste gids die ons meer heeft laten zien dan de geboekte excursies bij de reisorganisatie. Dit maakt een heleboel goed.

Mari.

• Gipsy

Het zijn meestal de goedkopere internet-touroperators, zoals Skytours die deze wanpraktijken mbt visum ed handhaven.

Je betaald voor de hele reis wat minder dan bij de betere organisaties, maar de service is dan ook nada, erg slecht en dus met corrupte reisleiding.

In feite kan het natuurlijk helemaal niet, dat de toegang tot die bus geweigerd wordt. Je hebt in de pakketreis betaald voor de transfer naar hotel-luchthaven vv. en hebt hier natuurlijk ten aller tijde recht op.

Bij de ‘normale’ reisorganisaties krijg je ook een transfer voucher, bij de tickets en de voucher voor het hotel.

Misschien goed om vóór vertrek hier in Nederland al zo'n transfervoucher te eisen.

Kijk, misschien is het nemen van een taxi wel zo handig en zijn het de kosten niet, maar het gaat toch om het principe.

Het is uiteraard niet bepaald een leuk begin, als je al vóór aankomst in je hotel al kennismaakt met de corruptie van de lokale host.

En je hebt volgens mij helemaal gelijk: ook ik heb nergens gevonden dat je bovenop het bedrag voor het visum nog extra moet betalen voor de reisorganisatie.

Wel wordt het bedrag voor de verplichte fooienpot -dat je ter plekke bij die genoemde organisatie nog moet betalen-, genoemd.

ik ben in juni met go mundo geweest en wij moesten 25 euro p.p betalen voor het visum.gewoon een schande!!!!

• monica

Deze discussie is al vaker geweest. Vaak reageren mensen verontwaardigd dat ze een x-bedrag aan visumkosten en fooi kwijt zijn.

Echter als ik de sites van bv sky en gomundo oproep en ik kijk even verder, dan staat er toch duidelijk dat bij sky EURO 20,00 exl. fooi en bij Gomundo EUR 24,00 moet worden betaald voor het visum.

Als je dit van te voren weet moet je niet achteraf gaan klagen en gewoon betalen.

Of je moet de moeite nemen om meerdere reisorganisatie uit te pluizen tot dat je er een hebt gevonden waar je geen transactiekosten (sky 54 euro (best veel), visum en fooi hoeft te betalen maar waar de reis waarschijnlijk veel duurder uitvalt.

(het is maar waar je voor kiest)

Nog even een opmerking. Ik ben toevallig zowel met sky als met travelways naar egypte geweest en beide vakantie waren uitstekend. Geen wanpraktijken what so ever. Natuurlijk zijn er ook negatieve ervaringen en helaas voeren die vaak de boventoon op de pb.

Als je geen problemen met te hoge visumkosten wilt hebben koop dan een seatonly en boek ter plaatse een hotel, dat kan ook heel leuk zijn.

Groetjes

Monica

• Mari

Jammer Monica, dat je niet de moeite neemt om eerst de reacties op dit onderwerp te lezen, alvorens je mening te ventileren. Als je dat wel had gedaan, dan had je niet zo vinnig uit de hoek gekomen. Een misplaatste kans.

De reisorganisatie waarbij ik mijn reis had geboekt staat niets vermeld over de hoogte van de extra kosten en de dames aan de telefoon van deze konden mij daar ook niets over vertellen. Neemt niet weg dat wij, zoals ik al eerder schreef, een geweldige vakantie heb beleefd, ondanks de minder goede start.

Met vriendelijke groet,

Mari.

• monica

Hallo Mari,

Sorry als ik vinnig overkwam, dat was niet echt de bedoeling maar soms heb ik wel eens het idee dat menigeen niet goed leest wat er op de websites van bepaalde organisaties staat.

Ik heb de moeite genomen om bij Iristravel te kijken op de website, deze organisaties ken ik trouwens niet, en ik kan daar helemaal niets over een visum vinden. Dit vind ik heel vreemd, want het zijn extra kosten die je moet maken om egypte in te kunnen komen. Maar of de websites van sky en gomundo staat het wel degelijk vermeld.

Ik ben trouwens wel blij dat je een fijne vakantie hebt gehad. Ik ga eind oktober weer voor de 4e keer heen en dat zal ook vast niet de laatste keer zijn.

Groetjes,

Monica