Fooi

• Esther Muskens

Hallo Allemaal,

Wij hebben nu een All Inclusive hotel geboekt.

Wat wordt er dan gemiddeld nog aan fooi gegeven en wordt er geld gegeven

of zijn er andere dingen (spullen) die mensen liever als fooi ontvangen zoals

bijvoorbeeld voor de schoonmakers op de kamers ?

Alvast bedankt voor de reacties…

Groetjes,

Esther en Kevin

• Windlover

Het beste is om fooi (in geld) te geven als je aankomt aan de kamerjongen, die zal dan goed voor jullie zorgen en aan de ober die in jullie sektie van de eetzaal werkt.

En dan als je vertrekt en je bent “Happy” met deze mensen dan geef je ze nog wat.

Geld is het belangrijkste voor Egyotenaren, dus geen adere kadootjes, dat proberen ze dan toch door te verkopen.

• Heidi

Beste Esther en Kevin,

In sommige hotels staan Fooi-kistjes (meestal in het restaurant). Deze fooi wordt onder de medewerkers verdeeld.

Wij gaan in juli voor de 5e keer naar Egypten en hebben altijd AI geboekt.

Bij aankomst gaven we de koffer-boy fooi en een aantal keren per week hebben we een aantal ponden of Euro's op een kussen gelegd. Nou, er werd voor ons gezorgd, de kamer was vaak een grote bloemenzee.

Als je in het restaurant altijd dezelfde ober hebt, dan is het raadzaam hem ook van een “kleine fooi” te voorzien, dan staat meestal al water etc. voor je klaar.

Met kadootjes is het inderdaad vaak zo dat ze daar niet veel aan hebben. En als je na je vakantie nog spulletjes over hebt, dan kun je daar altijd mee naar de kids-club of het annimatieteam, die weten er wel raad mee.

Ik wens jullie alvast een hele mooie vakantie toe!

• happygirl

wat is dan een gebruikelijk bedrag? ik vind dat altijd zo moeilijk!

groetjes Karin

>

• Heidi

Wij hebben ook geen vast bedrag en het ligt ook een beetje aan jezelf. Leg je elke morgen een paar ponden (of euro's) neer, gewoon dat wat je kunt missen of wat jij denkt aangebracht is. Voor iedereen is dit natuurlijk anders. Richtlijnen hierin kan je niemand geven.

Wij gaan nu een tweede keer een Nylcruise maken en hier wordt van te voren een bijdrage gevraagd per reiziger. Samen met de reisgids wordt deze fooi aan de kapitein aangeboden. Deze fooi wordt dan onder al het personeel van poetser tot kapitein verdeeld. Hier gaat men uit van een bedrag van € 2,30 per persoon (is wel in mijn ogen aan de iets hoge kant) maar ja……..

Dus het is echt naar eigen inzicht en gevoel.

Groetjes Heidi

• Nikita

Die nijlcruise hebben wij vorig jaar ook gedaan (nu gaan we 2 weken naar hurgada)ik wilde even reageren dat wij voor 4 pers. waaronder 2 kinderen en 8 dagen nijlcruise 80 € fooi moesten betalen idd vooraf, sorry maar dat vond ik toch echt belachelijk veel vooral als je het omrekent in guldens en daarbij moest een ander gezin ook met 2 kinderen en ook 8 dagen 100 € fooi betalen?????

Ik blijf dit erg vreemd vinden ik beslis liever zelf aan wie en aan de hand van de merkbare service hoeveel fooi er gegeven word.

Op het moment dat je betaald, en dat is echt direct na aankomst op de boot in de lounge komt er een mederwerker langs je tafel en word er dus schijnbaar met een natte vinger eff besloten hoeveel je mag neerleggen, echt een genante manier om aan je geld te moeten komen hoor.

Op die boot waren er meerdere die er zo over dachten.

• Frans

Er is toch niemand die echt gelooft dat deze bedragen bij het personeel komt he.

Nee hoor dat wordt lekker verdeeld onder een select gezelschap, want de huizen en de mercedes moeten ook betaalt worden. En het personeel ach denkt er nou echt iemand dat er zich ook maar iemand van de hoge heren aan boord zich daar druk om maakt. Fooi regel ik zelf aan wie ik het geef, elke dag 5 pond voor de schoonmaker, en 5 voor de ober. over het algemeen houden we ons aan 5 pond, en als iemand goed voor ons gezorgt heeft krijgt die op het eind van de rit iets meer.

En iemand die vraagt dont forget about my tip, die lach ik uit en zeg hem vriendelijk dat hij die tip voor de rest wel kan vergeten.

Prettige vakantie

• Nikita

Nee idd dat geloof ik zeker niet Frans,hoewel ik het juist die mensen gun.

Maar ja veel keuze heb je niet op z'n boot,want als je niet dokt dan krijg je gewoon de sleutel van je hut niet volgens mij?

Ik heb nu begrepen dat het 27 € p.p fooi is dus het kan altijd nog hoger dan wat wij hebben betaald.

Wat ik wel erg jammer vind is dat als je fooi geeft terwijl het dus niet hoeft omdat er al betaald is, zoals dat je een ritje met z'n koetsje en paarden maakt om naar de excursie toe te gaan en je geeft dan 2 € fooi nadat je weer terug bent (want onze gids zei het hoeft niet maar als je wilt hou het tussen de 1 a 2 € ) dat je dan de opmerking in het engels krijgt van de koetsjesman: only 2 € for 4 pers.

Tja dan word ik toch iet wat pissig en zei ook in het engels yep its from one family,dacht die gek nu echt dat hij b.v.2 € per persoon kon krijgen?

Kijk en dat vind ik dan toch een minpunt qua mentaliteit daar verpesten ze zelf hun eigen branch mee, er waren er ook bij die dus geen fooi gaven wie weet wel om die reden.